Skal der spartles før eller efter grunder?
Er der forskel på om det er træ (herunder forskellige typer) eller metal?
P. M. Hedegaard skrev:Skal der spartles før eller efter grunder?
Er der forskel på om det er træ (herunder forskellige typer) eller metal?
P. M. Hedegaard skrev:Tak for svaret Carsten. Vil det sige, at der altid spartles før grunder? Uanset om det er metal eller træ (fx spånplade og MDF)?
spuncut skrev:P. M. Hedegaard skrev:Skal der spartles før eller efter grunder?
Først spartling, derefter slibning og så grunding. Finder du herefter ud af at du ikke
har spartlet/slibet godt nok så må du spartle/slibe/grunde en gang mere.. osv.Er der forskel på om det er træ (herunder forskellige typer) eller metal?
hmmneeejj..... ... Og dog, til træ som indeholder meget olie (feks. bøg) bør
der anvendes en alkydgrunder da olien gerne vil trænge igennem en vandbaseret
grunder og dermed kan efterlade brune skjolder.
Hvad er det egentlig at du har gang i ?
MVH spuncut
CARS10 skrev:Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad diverse "hifi fuskere" anbefaler, men inden for maler faget grundes der altid på træ inden der spartles. Dette gøres for at sikre en ordentlig vedhæftning af spartelmassen, og husk at spartelmasse og grunder skal passe sammen. Så ikke noget med at bruge olie baseret spartel ovenpå en vandig grundmaling. Derfor hedder behandlingen : Grunde - spartle - slibe - mellemstryge - mellemslibe - lakere. God fornøjelse.
carsten
P. M. Hedegaard skrev:CARS10 skrev:Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad diverse "hifi fuskere" anbefaler, men inden for maler faget grundes der altid på træ inden der spartles. Dette gøres for at sikre en ordentlig vedhæftning af spartelmassen, og husk at spartelmasse og grunder skal passe sammen. Så ikke noget med at bruge olie baseret spartel ovenpå en vandig grundmaling. Derfor hedder behandlingen : Grunde - spartle - slibe - mellemstryge - mellemslibe - lakere. God fornøjelse.
carsten
Tak for svaret Carsten. Det anede mig nemlig, MEN: Jeg har prøvet at grunde før spartling på et par selv-byg højtalere i MDF, der hvor pladerne var samlet, altså i hullerne ovenpå skruerne. Hvis du forstår? Bagefter "hæver" spartelmassen sig efter slibning og videre grunding...... Hvorfor?
CARS10 skrev:Ahh, den med luften har jeg nu aldrig hørt om i de snart 40 år jeg har været maler. Hvis det bobler op er det tegn på at hullet er fyldt op, og så skal det bare slibes plan med overfladen.
PS. Husk at overholde tørretider, før der slibes og mellemstryges.
carsten
Tilbage til Gør-det-selv-vintage
Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster