Spartling

Alt om GDS

Spartling

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 5. jun 2013 13:30

Skal der spartles før eller efter grunder?

Er der forskel på om det er træ (herunder forskellige typer) eller metal?
P. M. Hedegaard

Re: Spartling

Indlægaf cdp » ons 5. jun 2013 13:54

Hej Poul...
Metalflader ( fri for rust ) spartler jeg altid før grunding for bedste hæftning. Herefter grunding og lak/maling, til at forsegle. Gerne polyesterspartel ( husk udluftning )
Til træ og andre porøse matrialer, bruger jeg en egnet spartel med samme styrke, som matrialet.
Husk at evt. åretegning forsvinder ved spartling, så her vil det være pænere at reparere fineren, hvis du ønsker synlig åretegning. God arbejdslyst... :cool1:
VH. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf spuncut » ons 5. jun 2013 14:01

P. M. Hedegaard skrev:Skal der spartles før eller efter grunder?

Først spartling, derefter slibning og så grunding. Finder du herefter ud af at du ikke
har spartlet/slibet godt nok så må du spartle/slibe/grunde en gang mere.. osv.

hmmneeejj..... ... Og dog, til træ som indeholder meget olie (feks. bøg) bør
der anvendes en alkydgrunder da olien gerne vil trænge igennem en vandbaseret
grunder og dermed kan efterlade brune skjolder.

Hvad er det egentlig at du har gang i ?

MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 5. jun 2013 14:14

Tak for svaret Carsten. Vil det sige, at der altid spartles før grunder? Uanset om det er metal eller træ (fx spånplade og MDF)?
P. M. Hedegaard

Indlægaf Louis » ons 5. jun 2013 14:23

Altid spartle først, og så grunde, så hæfter det bedst, er min oplevelse.

Et tip hvis du skal spartle en samling mellem metal og træ, så har byggemarkederne en spartle der passer hertil. Og det virker ganske godt:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf spuncut » ons 5. jun 2013 15:07

P. M. Hedegaard skrev:Tak for svaret Carsten. Vil det sige, at der altid spartles før grunder? Uanset om det er metal eller træ (fx spånplade og MDF)?

Du kan sagtens spartle oven på grunderen, men hvorfor skulle man dog starte med at spilde en gang grunder. Efter at spartlingen er slebet skal der jo grundes igen.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 5. jun 2013 15:17

spuncut skrev:
P. M. Hedegaard skrev:Skal der spartles før eller efter grunder?

Først spartling, derefter slibning og så grunding. Finder du herefter ud af at du ikke
har spartlet/slibet godt nok så må du spartle/slibe/grunde en gang mere.. osv.

hmmneeejj..... ... Og dog, til træ som indeholder meget olie (feks. bøg) bør
der anvendes en alkydgrunder da olien gerne vil trænge igennem en vandbaseret
grunder og dermed kan efterlade brune skjolder.

Hvad er det egentlig at du har gang i ?

MVH spuncut

Jeg var på tlf mens jeg skrev et indlæg og derfor så jeg ikke dit før bagefter.

Min tanke var, om træ sugede for meget af spartelmassen, således at grunder ville mindske dette?

Jeg har lige ændret farve på en "overdel" til en Yamaha-tuner (metal) hvor jeg sleb spartlingen væk fordi jeg havde grundet først. Lige nu er jeg ved at slibe et par Voigt's minihorn ned, lavet tilbage i 70'erne.
P. M. Hedegaard

Indlægaf spuncut » ons 5. jun 2013 15:35

Hej Poul
Træ kan ikke suge tyk spartelmasse.
Hvis du kan slibe spartelmassen af så er det enten fordi den ikke er ordentlig tør, udnødvendig eller fordi du ikke sliber med en klods.
Et almindeligt metalsvøb ville jeg nøjes med at slibe let med korn 600-1000 og herefter kun sprøjte med acryllak.
MVH spuncut
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf CARS10 » ons 5. jun 2013 16:25

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad diverse "hifi fuskere" anbefaler, men inden for maler faget grundes der altid på træ inden der spartles. Dette gøres for at sikre en ordentlig vedhæftning af spartelmassen, og husk at spartelmasse og grunder skal passe sammen. Så ikke noget med at bruge olie baseret spartel ovenpå en vandig grundmaling. Derfor hedder behandlingen : Grunde - spartle - slibe - mellemstryge - mellemslibe - lakere. God fornøjelse.
carsten
CARS10

Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Indlægaf his067 » ons 5. jun 2013 16:58

En møbel-restaurator som jeg kender har introduceret mig til en fantastisk måde at reparere små skader i finer: farvet voks. Det funker ret flot!
http://www.jpennyltd.co.uk/shopping/pgm-more_information.php?id=304
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 5. jun 2013 17:38

CARS10 skrev:Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad diverse "hifi fuskere" anbefaler, men inden for maler faget grundes der altid på træ inden der spartles. Dette gøres for at sikre en ordentlig vedhæftning af spartelmassen, og husk at spartelmasse og grunder skal passe sammen. Så ikke noget med at bruge olie baseret spartel ovenpå en vandig grundmaling. Derfor hedder behandlingen : Grunde - spartle - slibe - mellemstryge - mellemslibe - lakere. God fornøjelse.
carsten

Tak for svaret Carsten. Det anede mig nemlig, MEN: Jeg har prøvet at grunde før spartling på et par selv-byg højtalere i MDF, der hvor pladerne var samlet, altså i hullerne ovenpå skruerne. Hvis du forstår? Bagefter "hæver" spartelmassen sig efter slibning og videre grunding...... Hvorfor?
P. M. Hedegaard

Indlægaf TK1 » ons 5. jun 2013 20:29

P. M. Hedegaard skrev:
CARS10 skrev:Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad diverse "hifi fuskere" anbefaler, men inden for maler faget grundes der altid på træ inden der spartles. Dette gøres for at sikre en ordentlig vedhæftning af spartelmassen, og husk at spartelmasse og grunder skal passe sammen. Så ikke noget med at bruge olie baseret spartel ovenpå en vandig grundmaling. Derfor hedder behandlingen : Grunde - spartle - slibe - mellemstryge - mellemslibe - lakere. God fornøjelse.
carsten

Tak for svaret Carsten. Det anede mig nemlig, MEN: Jeg har prøvet at grunde før spartling på et par selv-byg højtalere i MDF, der hvor pladerne var samlet, altså i hullerne ovenpå skruerne. Hvis du forstår? Bagefter "hæver" spartelmassen sig efter slibning og videre grunding...... Hvorfor?

Hvis spartlen hæver op, betyder det at der kan være luft i skruehullet under spartelmassen, så pas på med at fylde huller ud , det skal gøres af flere gange tyndt, men på én gang, så luften ikke bliver lukket inde.....
Mvh. Maleren.
TK1

Indlægaf CARS10 » ons 5. jun 2013 23:00

Ahh, den med luften har jeg nu aldrig hørt om i de snart 40 år jeg har været maler. Hvis det bobler op er det tegn på at hullet er fyldt op, og så skal det bare slibes plan med overfladen.
PS. Husk at overholde tørretider, før der slibes og mellemstryges.
carsten
CARS10

Indlægaf TK1 » tors 6. jun 2013 04:48

CARS10 skrev:Ahh, den med luften har jeg nu aldrig hørt om i de snart 40 år jeg har været maler. Hvis det bobler op er det tegn på at hullet er fyldt op, og så skal det bare slibes plan med overfladen.
PS. Husk at overholde tørretider, før der slibes og mellemstryges.
carsten

Nå, ikke Carsten, det er vi ellers tit ude for når vi lakerer biler der kommer fra pladesmed, der er flere luftlommer i, når pladesmeden har spartlet, men du er måske bygningsmaler,?
TK1

Indlægaf CARS10 » tors 6. jun 2013 15:38

TK1, ja jeg er bygningsmaler.
carsten
CARS10

Tilbage til Gør-det-selv-vintage