bjerager skrev: - men du kan jo så passende begynde med 1981 - mr. Phoenix...
Erhm... 1981...
Det er da ellers ét af de allermest kedelige år mht udgivelser: Her havde 1980'erne for alvor ramt os og det ovenpå 1970'ernes overflødighedshorn. Rigtig mange af de stor udgav ingenting i 1981. Ingenting!
Pink Floyd, Dire Straits osv. - deres æra var så småt ved at rinde ud. Bob Marley døde. Lennon var lige død (dec. 1980). McCartney lavede ingenting. Bowie var på vej ud af stofferne - men ikke klar med Let's Dance endnu. Dylan havde lige lavet sit dårligst album ("Saved") og fulgte op med et lige så dårligt i '81. Clash - heller intet. Springsteen - nada. Og sådan kunne man blive ved meget længe.
End ikke på den danske scene skete der rigtigt noget.
Det bliver en tynd kop te, men så skidt da:
Andet år på Uni - mange fester og gang i den på dansegulvet...
Var også lige flyttet i kollektiv i kæmpe-villa på Frederiksberg - mange fester og gang i den på dansegulvet...
Det var faktisk ét af en række fede år (men musikken kom altså i dén grad fra årene før)!
Jeg kan - trods finkæmning af adskillige hyldemeter - simpelt hen ikke finde 5 yndlingsalbums fra 1981, så sløjt stod det til. Men her kommer de 4 jeg synes jeg kan være bekendt at nævne:
Frank Zappa: "Tinseltown Rebellion". Efter at Zappa var brudt igennem til et større publikum med Sheik Yerbuti ["
Shake your Booties"] kom Joes Garage (enkelt- & dobbelt-LP) og i 1981 så denne, som er lidt i samme stil, men et live-album.
Der er rigtig interessant vokal-arbejde (af Bob Harris, som Zappa præsenterer: "On guitar, high pitch vocal and light blue hair - ..."). Og en masse typiske Zappa koncert-elementer: Indsamling af pigernes trusser, stramme kompositioner - og rigtig god, svingende rock. Og så slutter album'et med to af mine FZ-favoritter: "Brown Shoes Don't Make It" og "Peaches III" (et uddrag af en anden udgave af nummeret -
Peaches En Regalia - kan høre i Mads og Monopolet hver lørdag formiddag).
J. J. Cale: "Shadows". JJ døde jo for nylig (som det vist også blev omtalt herinde) - dette album er nok dét af hans udgivelser, jeg bedst kan lide (uden at jeg har dem alle). Sikkert fordi det traf mig lige i dén periode, hvor det tit kom på stereoen med de store JBL L300'er (som jeg ALDRIG skulle have skilt mig af med - men det er en anden historie). Dejlig, tilbagelænet musik der virkelig holder længe.
Miles Davis: "The Man With The Horn". Han var tilbage, manden med trompeten. Ikke med hans bedste album - så langt fra. Men med det første i 5-6 år - og det kan jo få én til at synes at det i sig selv var godt. Og det kommer da stadig på pladespilleren ind imellem, så det må med.
TV2: "Fantastiske Toyota". Steffen Brandt med det ene ben på vej ud af Kliché - og det andet på vej ind i TV2. Og det førte jo langt i den danske pop-historie. Her i 1981 kan man stadig tydelig høre Kliché-rødderne og inspirationen fra Kraftwerk o.l. Meget anderledes end det der senere gjorde bandet til hvermand eje - og så startede det hele jo alligevel her.
Pyha - det holdt hårdt.
Men hermed har vi vel så fået overstået det plademæssigt værste år siden 1955 - og nu kan det kun gå fremad.
Jeg giver stafetten videre til den næste - med årstallet 1973. Hvem griber dén???