Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 9. okt 2013 22:38

Tidligere på året udkom denne CD (kun i dette format) med en af Danmarks om ikke største, så ihvertfald en af de mest solide musikere på den danske jazz-scene i en lang årrække: Tenorsaxofonisten Bent Jædig.

BentJædig1.jpg

Der er tale om en live optagelse helt tilbage fra 1969 - foretaget i det oprindelige Jazzhus Montmartre (som jeg er for ung til at have oplevet selv). Musikerne omkring Jædig er NHØP og Kenny Drew , der jo også var en væsentlig del af den danske jazz-scene i mange år (samt J C Moss på trommer - aner ikke hvem har var).

Der spilles standarder og nogle af Jædigs egne kompositioner - og alderen og live-forholdene taget i betragtning, vil jeg sige, at der er tale om rigtig fin optagekvalitet.
Og musikerne kan deres kram - det er der ikke tvivl om. NHØP er stadig kun 22 år - men havde været prof musiker i en del år (!). Og Kenny Drew swinger rigtig godt på pianoet, når han får plads/soli. Jo - det fung'er skam.

Er det en stor udgivelse (musikalsk)?
Ikke rigtig. Det er godt - men ikke mere. Jeg synes at Jædigs sax-spil på en del af numrene bliver for anmasende/unuanceret - der er ligesom skruet (for) højt op hele tiden (meget modsat Ben Webster At Ease - omtalt tidligere i denne tråd).

Er det en interessant udgivelse?
Ja - for den dokumenterer nogle vigtige navne/musikere/sted der kom til at præge den danske jazz-scene mange år efter. Og så er der fine cover-noter af Ib Skovgaard - bl.a. om hvordan han tog spolebåndene med optagelserne med hjem, da Montmartre lukkede og de lå og flød i lokalet.

Tak Ib!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf pqrannes » ons 9. okt 2013 22:59

Nå ja, i Aqrannes' 49 vinylplader tykke bunke var - stadig efter min telefoniske anvisning - også denne:

Billede

[Leif Roden: Roden]

Jeg kender ikke Alrune Rod (kun af navn), men denne fine plader overrasker vildt meget. En hippie-plade fra 80erne; hvem skulle have troet det?

Den er skøn, men jeg kender den jo knap nok og kan ikke (undskyld Captain Phoenix) skrive meget mere.

Jeg er glad for, at jeg efter at have google lidt, ringede tilbage til Aqrannes og sagde, at den der "Roden" skulle han, selvom han skulle igennem bunken igen, tage med.

PQR
Senest rettet af pqrannes tors 10. okt 2013 21:52, rettet i alt 1 gang.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Captain Phoenix » tors 10. okt 2013 19:11

pqrannes skrev:Den er skøn, men jeg kender den jo knap nok og kan ikke (undskyld Captain Phoenix) ikke skrive meget mere.

Uha - jeg vil sørme nødig have image som "hvad-snurrer-netop-nu-politimand" ;)
Men dejligt er det da, når man kan læse lidt om musikken der snurrer (ud over at se et foto af coveret).
Det kan jo sende én i retning af musik man ikke kender i forvejen.

Denne musik kender de fleste nok i forvejen: Nogle af Aage Stentofts mange melodier til revyviser (over 700 har manden skrevet) - bl.a. "I den mellemste køje", "Kys Hinanden", "Henne om hjørnet, nede i kælderen" (legendarisk m. Osvald Helmuth):

FZ1.jpg

Jeg har nok altid opfattet Finn Ziegler som "i den lette ende" af (jazz)musiken - og sådan mest noget underholdnings-noget, der ikke var rigtig seriøst. Musik til at drikken en masse øl til på La Fontaine sent om natten, hvor det der kom ind af ørerne ikke var det vigtigste...
Det er jo min fejl - og af det kan man så lære at lytte ordentligt, efter inden man kategoriserer musik(ere).
Lesson learned :oops:

Her spiller Ziegler sammen med bl.a. NHØP og Ole Koch Hansen m.fl. og gør det professionelt og dygtigt. Repertoiret er som sagt revy-melodier fra 1930-50'erne - men det gør ikke noget, for musikken står godt på egne ben - og på kun enkelte af dem hænger teksten/sangen så meget ved, at det forstyrrer.
De gamle melodier får nyt liv - hyggeligt!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf pqrannes » tors 10. okt 2013 21:58

Captain Phoenix skrev:
pqrannes skrev:Den er skøn, men jeg kender den jo knap nok og kan ikke (undskyld Captain Phoenix) ikke skrive meget mere.

Uha - jeg vil sørme nødig have image som "hvad-snurrer-netop-nu-politimand" ;)
Men dejligt er det da, når man kan læse lidt om musikken der snurrer (ud over at se et foto af coveret).
Det kan jo sende én i retning af musik man ikke kender i forvejen.
...

Undskyld igen, denne gang for et "ikke" for meget.

Det er i øvrigt kun dejligt, at der bliver stillet lidt krav til indlæggene her på vintagehifi.dk. Så stimuleres man ligesom til at gøre sig lidt umage og ikke bare chatte løs. Så alt er godt.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf KlausM » ons 16. okt 2013 21:52

Der er ikke mange 50'er indspilninger jeg gider høre på, alt for meget dåselyd, men Kathleen Ferrier's skønne kontraalt (her med Brahms Rapsodi for kontraalt) er en af dem jeg gerne lægger øre til; fundet i dag i genbrugsbutik til en tier, fuldstændig som ny.

Decca.jpg

Bemærk den orange Decca pladelabel, det har jeg ikke set før

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Captain Phoenix » lør 19. okt 2013 23:11

Loppemarked i Tune-hallerne.
Ikke noget stereo-grej og ingen LP'er af interesse.
Og så alligevel en fin gevinst - denne med NHØP:

This is all I ask 1.jpg

Spiller bl.a. "I skovens dybe stille ro" sammen med Oscar Peterson - det er intet mindre end FREMRAGENDE!
Ellers en god blanding af egne numre og standarder - Ulf Wakenius (guitar) og Jonas Johansen (trommer) er med hele vejen - og Monica Zetterlund og Monique synger på et par af numrene.
Og Niels Lan Doky har produceret - det er som sædvanligt super.

En skøn skive (kun på CD) - og vel de bedste 4,- kr. jeg gav ud i dag.
Jeg vil rate den til at være en af de 3-5 bedste af NHØP's udgivelser i 90'erne
- utroligt at jeg ikke har fået den før nu. Har du?
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Tonni » lør 19. okt 2013 23:16

JA Og ENIG!!!

Dem der ikke kender den, er efter min bedste overbevisning gået glip af noget!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Almarx » søn 20. okt 2013 00:10

Ja da, - den er i kassen og det er go´musik.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf ST-lab » søn 20. okt 2013 15:27

Løfter hermed sløret for noget af min musiksmag: Lige nu testes en Beogram 2200 med Manhattan Transfer - en vokalgruppe jeg har "dyrket" siden jeg hørte dem for første gang på plænen i Tivoli (i ´79 tror jeg) og blev fuldstændigt bjergtaget af de perfekte harmonier. Siden er det blevet til flere koncerter i DK, senest i Musikhuset i Århus for vel en 3 år siden.

De fleste har nok hørt deres "vocalese" udgaver af "Four Brothers" og navnlig "Birdland".

Men lidt rock kan de skam også fyre af - men stadig med harmonierne på pinligt perfekt plads. http://www.youtube.com/watch?v=17P-XBOnpr4

Fortsat god regnfuld søndag ;)
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab

Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Indlægaf spuncut » man 21. okt 2013 22:37

Frank Zappa - Shut Up 'n Play Yer Guitar
Snurrer nu og det gør den ret ofte.
Billede
En af de mest geniale album - Ever, Guitarmesteren Frank Zappa går helt amok, en lækkerbisken for guitarnørder.

Læg også mærke til supertrommeslageren Vinnie Colaiuta, som jeg tidligere har nævnt her :
viewtopic.php?f=587&t=453&p=32487&#p32487
Jeg vil mene at det krævede et særligt talent at lægge bund til Zappa's kompositioner og det nøjes Colaiuta ikke med, han improviserer selv på livet løs.

About Colaiuta's ability to play Zappa's notoriously complex music and the complex style of polyrhythms, guitarist Steve Vai told the following story:

He's one of the most amazing sight-readers that ever existed on the instrument. One day we were in a Frank rehearsal, this was early '80s, and Frank brought in this piece of music called "Mo 'N Herb's Vacation." Just unbelievably complex. All the drums were written out, just like "The Black Page" except even more complex. There were these runs of like 17 over 3 and every drumhead is notated differently. And there were a whole bunch of people there, I think Bozzio was there. Vinnie had this piece of music on the stand to his right. To his left he had another music stand with a plate of sushi on it, okay? Now the tempo of the piece was very slow, like "The Black Page." And then the first riff came in, [mimics bizarre Zappa-esque drum rhythm patterns] with all these choking of cymbals, and hi-hat, riffs, spinning of rototoms and all this crazy stuff. And I saw Vinnie reading this thing. Now, Vinnie has this habit of pushing his glasses up with the middle finger of his right hand. Well I saw him look at this one bar of music, it was the last bar of music on the page. He started to play it as he was turning the page with one hand, and then once the page was turned he continued playing the riff with his right hand, as he reached over with his left hand, grabbed a piece of sushi and put it in his mouth, continued the riff with his left hand and feet, pushed his glasses up, and then played the remaining part of the bar. It was the sickest thing I have ever seen. Frank threw his music up in the air. Bozzio turned around and walked away. I just started laughing.

Zappa Plays Zappa : The Black Page
http://www.youtube.com/watch?v=aDQE82ElyJg

Frank Zappa - Soup And Old Clothes :
http://www.youtube.com/watch?v=202zUeUJ ... qu&index=5
MVH spuncut
Senest rettet af spuncut tirs 22. okt 2013 15:17, rettet i alt 3 gange.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Elway » tirs 22. okt 2013 11:02

Captain Phoenix skrev:Loppemarked i Tune-hallerne.

.....

En skøn skive (kun på CD) - og vel de bedste 4,- kr. jeg gav ud i dag.
Jeg vil rate den til at være en af de 3-5 bedste af NHØP's udgivelser i 90'erne
- utroligt at jeg ikke har fået den før nu. Har du?

God info, den har jeg fluks bestilt fra biblioteket i CD format, så den kan få en tur - er der andre NHØP værker som du - eller andre - vil anbefale at få lyttet på? Jeg kender desværre ikke hans produktion - men ved da at han er meget respekteret, også internationalt.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf HrAndersen » tors 24. okt 2013 11:51

Var forbi lagerudsalget hos Accord i Fiolstræde i går. Jeg har jo egentlig rigeligt, men måske falder man over noget spændende og da prisen nu er faldet til 15 kr, havde jeg ikke rigtigt regnet med noget der kunne fange min interesse.

Og minsandten om der ikke var gevinst :p . Specielt en plade trak opmærksomhed. For det var en plade jeg måske ikke lige havde hevet til side, hvis ikke det havde været for X-ray`s lille klip fra You Tube : viewtopic.php?f=587&t=453&start=1005.

Det drejer sig om den karismatiske (og meget s . . -ede) Hammond-orgel spiller; Cherry Wainer. Dem der har set klippet fra X-ray ved hvad jeg snakker om. ;)

PA240083 - Kopi.JPG

Det er ikke mange personlige oplysninger der dukker op når man Googler hende. Hun var ret aktiv i starten af 60`erne blev gift med sin trommeslager som også ses på LP-coveret. Jeg har ikke kunne finde ret meget omkring hendes senere karrierer eller liv men faldt over et billede lagt ud i 2009. Hun er rimeligt omtalt i forskellige fora på nettet, så hun har helt sikkert gjort indtryk på folk, specielt i de videoer der findes af hendes optræden.

kevin_cherry.jpg

Hilsen
Michael
Mvh
Michael

Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen

Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Indlægaf X-ray » tors 24. okt 2013 16:48

Tillykke med dit fine fund...!
Foranlediget af dit indlæg - endte jeg igen på Youtube - søgende i krogene efter Cherry W....!
Så dukkede dette op..... det havde jeg ikke lige set komme... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf HrAndersen » tors 24. okt 2013 22:04

:thumbsup:
Mvh
Michael

Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen

Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Indlægaf Tante Berg » lør 26. okt 2013 08:47

Billede

Årets danske udgivelse! :cool1: Syrerocken er tilbage :OLO: :OLO:
Jeg hørte den igen og igen i går via linket, men i dag får jeg den på vinyl :cool1:

Hele albummet holder fra start til slut, og det kan man forvisse sig om på linket.

https://soundcloud.com/badafrorecords/sets/spids-n-genhat-kommer-med-fred

:Thumpsup:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: Storkøbenhavn

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken