Tidligere på året udkom denne CD (kun i dette format) med en af Danmarks om ikke største, så ihvertfald en af de mest solide musikere på den danske jazz-scene i en lang årrække: Tenorsaxofonisten Bent Jædig.
Der er tale om en live optagelse helt tilbage fra 1969 - foretaget i det oprindelige Jazzhus Montmartre (som jeg er for ung til at have oplevet selv). Musikerne omkring Jædig er NHØP og Kenny Drew , der jo også var en væsentlig del af den danske jazz-scene i mange år (samt J C Moss på trommer - aner ikke hvem har var).
Der spilles standarder og nogle af Jædigs egne kompositioner - og alderen og live-forholdene taget i betragtning, vil jeg sige, at der er tale om rigtig fin optagekvalitet.
Og musikerne kan deres kram - det er der ikke tvivl om. NHØP er stadig kun 22 år - men havde været prof musiker i en del år (!). Og Kenny Drew swinger rigtig godt på pianoet, når han får plads/soli. Jo - det fung'er skam.
Er det en stor udgivelse (musikalsk)?
Ikke rigtig. Det er godt - men ikke mere. Jeg synes at Jædigs sax-spil på en del af numrene bliver for anmasende/unuanceret - der er ligesom skruet (for) højt op hele tiden (meget modsat Ben Webster At Ease - omtalt tidligere i denne tråd).
Er det en interessant udgivelse?
Ja - for den dokumenterer nogle vigtige navne/musikere/sted der kom til at præge den danske jazz-scene mange år efter. Og så er der fine cover-noter af Ib Skovgaard - bl.a. om hvordan han tog spolebåndene med optagelserne med hjem, da Montmartre lukkede og de lå og flød i lokalet.
Tak Ib!