Beovox M100-2

Rosinen i pølseenden

Re: Beovox M100

Indlægaf spuncut » man 21. okt 2013 18:56

Hej Claus
Tillykke med de fine Beovoxer :thumbsup: . Man må sige at de, oppe i Struer, har givet den gas, med de meget forskellige højtalere som de har produceret i tidens løb.

Hackenberg skrev:Hvis man ikke er kræsen med formaterne er der meget klassisk i god kvalitet. Jeg vil vove den påstand at det er som at gå fra mono til stereo når man går fra stereo til fire/femkanal UANSET opløsningen på mediet!
Altså AC-3, DTS, SACD eller DVD-audio.

Det kan jeg kun give dig helt ret i. Fake-suround-algoritmerne har jeg dog generelt ikke særlig meget tilovers for, det er min oplevelse at de fleste producerer en lyd som leder tanken hen på at de enkelte instrumenter skæres over med en grovklinget sav.
Min foretrukne fake-suround er 4-kanals stereo hvor bagkanalerne blot er forsinkede, det synes jeg giver en rigtig god dybde og det voldtager ikke det oprindelige signal. Denne kodning fortages vha. direct show på medie-pc'en, som er min primære lydkilde, hvis Yamaha suroundforforstærkeren bliver sat til det lyder det skidt. Yamaha'en skal i det hele taget bare stå på "Straight" ellers går det galt.
Det oprindelige lossless-format (typisk Flac, vaw eller ape) skal dog kodes om til AC-3(Dolby Digital) som er et lossy format, men jeg vil til enhver tid foretrække den dybde som opnås, frem for den "flade" stereo-lyd.

Lige et spørgsmål vedr. træolier :
Jeg har lige fået fat i et sæt fine A25X i teak, fineren er noget tør og ujævn men er ellers hel.
Skal der slibes med ståluld ? Eller de der hvide slibepads ? Hvilken olie kan I anbefale ? Hærdende ? Bivoks ? eller noget andet ?
Jeg håber at det er ok at jeg lige mænger mig med et spørgsmål i din tråd.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Beovox M100

Indlægaf KlausM » man 21. okt 2013 19:35

spuncut skrev:
Lige et spørgsmål vedr. træolier :
Jeg har lige fået fat i et sæt fine A25X i teak, fineren er noget tør og ujævn men er ellers hel.
Skal der slibes med ståluld ? Eller de der hvide slibepads ? Hvilken olie kan I anbefale ? Hærdende ? Bivoks ? eller noget andet ?
Jeg håber at det er ok at jeg lige mænger mig med et spørgsmål i din tråd.
MVH spuncut

Prøv at se denne tråd:

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=669

Desværre er Mads billeder væk, men der er gode råd om behandling af finér.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Beovox M100-2

Indlægaf spuncut » man 21. okt 2013 21:35

Tak Klaus :Thumpsup:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Hackenberg » ons 23. okt 2013 21:28

Som nævnt tidligere skal mine 2702'er bruges som bagkanaler til quadrofoni.
Claus Ph. har fået den ene bas som virker til sine 2702'er så jeg finder et par erstatninger i god kvalitet.

Vintage 008.jpg

Kabinetterne får lige lidt afstivning bag front, sider og bagplade. Palisanderfineren er virkelig flot.
Spolerne er fine. Kondensatorene er skredet mere end 10% men det er lyden i de nye der gør at man bør skifte.

Vintage 009.jpg

Så stabler jeg lige lidt 2,2'er og lidt.

Vintage 010.jpg

Nu er de monteret og spillet til. Diskanten kan blive lidt masiv hvis man presser den men alt i alt er det meget vellykket. Fin dynamik og perspektiv.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Kberg » tors 24. okt 2013 18:22

Meget spændene med det der quadrofoni; jeg har også fået blod på tanden efter indlæggene her på sitet..
Det skal helt sikkert prøves inden længe...

-Den der 2.2 stak er vel i serien med diskanten; har du overvejet at smide en 2.2 eller 1.0 mere i stakken ?
Jeg har ladet mig fortælle, at produktionstolerancerne på de gamle bipolare ofte hed -10% til +20% og generelt var i den "gode" eller høje ende af feltet. Tolerancerne på filmtyper er tit meget snævrere, gængse typer ligger som regel meget tæt på den påskrevne værdi, måske +- 1-2% -kan nogle af de kloge hoveder herinde be eller afkræfte ?

Ihvertfald, jeg lavede øvelsen på et par Beovox 5000 som jeg syntes lød mærkeligt efter recap med filmcaps, de endte med at blive ret gode :thumbsup:
Kberg

Lokalitet: Kerteminde

Indlægaf Hackenberg » fre 25. okt 2013 08:27

Ja, det er seriemodstanden til diskanten. De værdier jeg sætter ind svarer til værdien på de gamle eller ganske lidt over. Det har jeg aldrig haft problemer med. Har målt over 10% afvigelse på de gamle kondensatorerne fra denne højttaler.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf High Sky » tirs 5. nov 2013 10:49

Hej, jeg har lyttet til de M100, og jeg må sige. De lyder sku godt. En anelse dæmpet i diskant området, men med en god bas og fylde. Jeg aner ikke hvilken diskant som sidder i dem, men jeg ville teste en anden "bedre" dome diskant i samme konstruktion.
Har netop selv sat nye basenheder i en Beovox S80, og det svinger godt. Tør bas, veldefineret men stadig med god fylde. Men igen får jeg lyst til at smide en anden dome diskant i. den fortjener en anelse bedre top.

Det er så fedt at lytte til "gamle" højttalere. Jeg bliver konstant overrasket.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky

Lokalitet: Middelfart

Indlægaf Ehapa » tirs 5. nov 2013 12:16

High Sky skrev:Hej, jeg har lyttet til de M100, og jeg må sige. De lyder sku godt. En anelse dæmpet i diskant området, men med en god bas og fylde. Jeg aner ikke hvilken diskant som sidder i dem, men jeg ville teste en anden "bedre" dome diskant i samme konstruktion.
Har netop selv sat nye basenheder i en Beovox S80, og det svinger godt. Tør bas, veldefineret men stadig med god fylde. Men igen får jeg lyst til at smide en anden dome diskant i. den fortjener en anelse bedre top.

Det er så fedt at lytte til "gamle" højttalere. Jeg bliver konstant overrasket.

Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg synes folk er meget diskant liderlige nu om dage, jeg synes at de gamle
Ting er gode fordi de bare lyder behageligt, idag skal folk have skrigene diskanter, og kælder dybbas, så engang imellem er det befriende at høre noget gammelt grej der bare lyder..."rart".
Var på hifi messe her i weekenden, og hørte anlæg til 200.000-500.000kr, og jeg synes sku det manglede noget personlighed, var dejligt at komme hjem og lytte til mit gamle.."lort"
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Hackenberg » fre 8. nov 2013 13:41

Så er de helt klar.
Har sat nye kanter på "filleren" som vist er en Peerless KU 45 MR.
Skulle lave kanter til en vens M75'ere samtidig. Det er samme "filler"
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf Fiatilac » fre 27. dec 2013 23:33

Den diskant der sidder i toppen af m100 er en Celistion og jeg tror at i får meget svært ved at få fingre i en der er lige så god som den er, den skulle havde været top diskant i ms150.2 men det blev den ikke pga. pris i forhold til den seas der blev brugt i mange af de nye modeller.
Fiatilac

Lokalitet: Struer

Foregående

Tilbage til Højttalere