pioneer M-90 og C-90 projekt

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

pioneer M-90 og C-90 projekt

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 15:31

Så fik jeg gravet sættet frem.

først fik kontrolforstærkeren lige en overhaling af den nemme slags, der var kommet noget støv i volumenkontrollen, så det var nemt overstået.

Straks værrer står det jo til med min M90 dom er effekt blokken.

Den spiller fint venstre kanal, men i højre overdøves lyden af støj og på mine "gode" stue højttalere kan jeg høre en svag lyd som mest af alt minder om en tonegenerator som skrues op og ned i frekvens (når jeg lader den stå i "tomgang"), så jeg tænkte straks en kondensator, men synes det ser ud jeg har husket forkert og har åbenbart skiftet dem sidst den var på bordet.

Nå men det som får mig til at tvivle lidt på at det er der fejlen ligger " eller den eneste fejl" er at hvis jeg banker på indgangs relæerne så knalder den i højttaleren med fuldt udslag.

tidligere fejl den har haft jeg ikke selv har lavet
1 midtspænding på - 173V mener jeg det var, en kammarat kiggede på den
2 knaldede alle transistorer i begge sider med en kæmpe rigtig flot blåt lys :lol: ...lavet ved highend hifi
3 Indgangs signal forsvandt i højrekanal, det lavede highend hifi på garanti, så ved ikke så meget om hvad det var

nu lyder indgangsrelæer og effekt forstærker forvirrende, men Pioneer har på effekt delen
1 control amp
2 cd direct, kører over potmeter på blokken
3 line direct, samme rute
4 cd/ line out

jeg har taget et par billeder af relæerne for at høre om nogen ved om de kan åbnes eller om det er byt til nyt, for jeg kan ikke lure den af.

skal lige nævne at jeg langt fra er radiomekaniker, så gode råd ville være velkommen.

På forhånd tak
hilsen kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
kenneth

Lokalitet: jyderup

Re: pioneer M-90 og C-90 projekt

Indlægaf mcs_5 » tirs 11. feb 2014 16:29

Relæerne kan ikke åbnes. Hvis det er indgangsrelæer, kan du sikkert skifte til Omron G5V-2-H1 12 VDC.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 16:36

har lige målt direkte på udgangen

på den "gode side" er der 0.011V
på den dårlige stiger den konstant jeg stoppede ved 0,290V

så er spørgsmålet hvor denne fejl opstår
Senest rettet af kenneth tirs 11. feb 2014 16:37, rettet i alt 1 gang.
kenneth

Indlægaf mcs_5 » tirs 11. feb 2014 16:37

Det er ikke relæerne der gør det ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 16:41

Nej det var også hvad jeg er kommet frem til, som jeg skriver er de dårlige og noget af mit problem, men at den også har en anden fejl

som jeg også skriver så har jeg en svar pivelyd hørbar i diskanten når forstærkeren står i tomgang uden indgangs signal

dette fænomen har jeg før hørt omtalt som dårlig kondensator, men det ser ud til jeg har skiftet dem (kigget på lodninger)
kenneth

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 19:23

har siddet og rodet med den det meste af eftermiddagen, desværre kan jeg ikke finde hoved eller hale i den service manual jeg har fundet på nettet, synes ikke den gør mig klog.

jeg har fundet et par lodninger som jeg var i tvivl om og lavede om ( desværre må jeg erkende 1 af dem var min egen for år tilbage).
nu lyder det ikke længere som hvis støj, nærmere en form for brum, det er volumen afhængigt

jeg opdagede ved et tilfælde at det næsten forsvinder hvis jeg sætter en finger på den yderste ring på forstærkerens phono bøsning.
lyden derimod som før var overdøvet af en form for støj, er nu meget stille og lyder som om der ikke er hul igennem, med fuld æder kan jeg svagt høre lyden i denne kanal

jeg blev i tvivl og lavede en lytter, nu spiller den fejlfrit,.....skrig, den bliver nok ikke nem at finde denne fejl
kenneth

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 20:51

sidste update, i dag
nu har den stået slukket noget til, tændte den, den spiller stadig i bege kanaler, men der er en fornemmelse af susen i højre kanal
det høres næste ikke med mindre den står i tomgang eller man sætter hovedet helt hen til højttaleren ved lav styrke, når jeg spiller højt overdøves susen
den anden kanal er helt stille.
måling på udgang direkte på terminaler viser 0.276V på højre kanal og venstre stadig de beskedne 0,011V

tanker eller ideer er velkommen

hilsen kenneth
kenneth

Indlægaf Tonni » tirs 11. feb 2014 22:30

Jeg sidder og tænker på det lyder som om der skal en generel gennemgang af alle lodninger til. Og så måske også en gang recapping (udskiftning af elektrolytter)... Selv om der også kan være mange andre ting galt! :(
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 22:40

Hej Tonni
først tak for responsen.
Jeg har tænkt at prøve at lodde hele printet igennem, "igen gjorde det da jeg skiftede kondensatorer godt 15 år siden"
jeg har i dag også forsøgt at rense den for det (lorte lim) de brugte dengang, det er kastet ud over den side og det har hjulpet
puha en recapping af den her bliver dyrt
jeg fandt en pdf rep manual på nettet, men jeg synes den er meget dårlig lavet og der er ikke rigtig noget info som jeg synes jeg bliver klog på, plejer der ikke at være noget data så man kan måle om man har de rette værdier eller ?
kenneth

Indlægaf Nillerviborg » tirs 11. feb 2014 22:57

Som jeg hukser M90 - Er det ikke en begynder-sag du er i gang med. Det er den, der både kan køre kl.a og kl. a/b, ikk ?? - Vi har set fejl i skiftet mellem lav og høj forsyning og lav og høj strøm - men kan dog ikke huske præcis hvad det var. Vær _MEGET_!! opmærksom på tomgangsstrøm, og forsynings-spænding i de forskellige Drift'er. ..!!

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 23:09

Hej Lars

nej det er ikke den, denne kører bare klasse a/b så vidt jeg husker, eneste justerings mulighed på denne er impedancen til højttalerene.
og jeg tror gene det ikke er en begynder sag, jeg husker ikke så meget men har fuldført efg el-linien og HTX teknisk eksamen i svagstrøm, men fik aldrig læreplads så har ikke brugt det meget og husker det derfor ikke så godt.
og jeg er der nu hvor jeg ikke kan komme videre uden målinger, men ved ikke hvad jag skal kunne måle hvor...så er lidt strandet

Men når det er sagt så er jeg ikke sikker på jeg kan høre susen hvis jeg sætter dem ind in stuen hvor jeg sidder 3,5 meter fra mine højttalere, her på værkstedet skal jeg helt hen for at høre det...så kommer jeg ikke videre lever jeg måske med det til den vælger at gå rigtig istykker...hvis du forstår ;0)

link til klodsen
http://www.audio-extasa.eu/pioneer-m90-power-amplifier-p-1300.html
kenneth

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 23:15

hvis jeg skal gætte frit fra leveren så tænker jeg en transistor i indgangstrinnet som laver ballade, som jeg lurer printet ser jeg en npn og en pnp som måske driller (rød streg)....men det er rent gæt værk, for mig lyder det bare om om noget bliver ved med at sende info selv når der ikke er signal.

men igen jeg aner ikke en skid om det ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
kenneth

Indlægaf kenneth » ons 12. feb 2014 13:24

Nå projektet er stoppet.

den spilled hele aftenen og her til morgen den del, til den besluttede at åbne helt for udgangen inden ½ minut var kølepladen 72 grader, jeg slukkede tændte igen, den fortsatte og nappede lige 2 udgangs transistorer, med et flot blåt glimt.

Jeg står af her, de er meget besværlige at komme til og den havde jo stadigvæk den susen, så den er nu hos radiomekaniker, bliver spændende at se hvad dommen bliver
kenneth

Indlægaf Nillerviborg » ons 12. feb 2014 21:21

Hmmmm... - Tomgangspotmeter...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf Tube mania » tors 27. feb 2014 21:38

Kom lige forbi den tråd her og har lidt info om relæerne. Dengang sættet kom på gaden gik der ikke længe inden relæerne begyndte at drille. Det viste sig at noget dæmpe skumgummi i forstærkerne som afgav dampe der angreb kontakterne...kuren var nye gas tætte relæer. Jeg fik dem i kassevis fra Pioneer DK fordi jeg nåede nok at skifte relæer i en 30 stykker. Det gælder både pre og effekt...så vidt jeg husker er der 18 relæer pr sæt.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr