headphones ??

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

headphones ??

Indlægaf hificlassic » lør 8. mar 2014 10:17

Nu ved jeg faktisk meget lidt om hovedtelefoner, men jeg kan godt lide oplevelsen af at være inde i musikken, og så er det jo til tider meget praktisk hvis man ikke vil forstyrre(s).

I specs på mine Technics EAH-220 står der frekvensområde 20-20.000hz. Men det lyder altså ikke til at der er ret meget bas under 50-60hz. Er det fusk eller er bas gennem hovedtelefoner bare en anden oplevelse, fordi man ikke mærker bassen som med rigtige højttalere?

Lagde desuden mærke til at B&O måske ved endnu mindre end mig om hovedtelefoner. Deres nye topmodel til 3000kr tør de ikke lægge specs ud på men de skriver dog:

Includes a 40 mm custom designed driver with a neodymium magnet in a closed headphone design.
BeoPlay H6 has a bass port which optimizes the bass performance

Så det er altså en lukket højttaler med med bassreflex....øh, så kan den vel ikke være lukket???
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: headphones ??

Indlægaf Tube mania » lør 8. mar 2014 10:26

Arh...det betyder den lukker til omkring ørerne...man bliver altså udelukket fra omgivelsernes lyde. Jeg er faldet for de her...som blev introduceret i begyndelsen af 80,rne og som stadig kan købes. De er åbne type og har en fantastisk god lyd. Til prisen er de umulig at slå.

http://www.24hshop.dk/da-DK/koss-horete ... 25422.aspx

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf hificlassic » lør 8. mar 2014 10:35

ja de var godt nok billige. Men vil gerne have typen der er lukket og som helt omslutter øret. Det gør at omgivelserne ikke nødvendigvis lytter med.
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf jan_stevns » lør 8. mar 2014 11:32

hificlassic skrev:ja de var godt nok billige. Men vil gerne have typen der er lukket og som helt omslutter øret. Det gør at omgivelserne ikke nødvendigvis lytter med.

bagdelen er ofte at man får varmet ørene i mere end 1 forstand :)

Jeg købte længe siden et par Sennheiser HD-450 - åben type , men søreme da ikke uden bas-formåen

hd450.jpg

hmmm - skal da vist have fundet støvekosten frem :QQS:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf hificlassic » lør 8. mar 2014 12:12

Jeg havde engang et sæt Sennheiser HD-540 ref II, og jeg var også meget tilfreds med lyden, men de spillede næsten lige så højt ud i rummet.
Mvh Verner
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf Fredmarantz » lør 8. mar 2014 14:32

Industristandarden inden for Proff. lyd (Headphones) er denne:

http://www.akg.com/K240+Studio-827.html?pid=1195

Der kan sagtens findes andre, som er supergode -

AKG og Koss til halv-og hellukket brug i livesituationer.

Til radiofonibrug er man ofte glade for de lettere Sennheisertyper, HD-xxx de er ofte halv - til helåbne, da man også skal kunne høre, når kontordamen kommer med kaffe :lol: . Beyer DT-serie er også egent til broadcast - de er halvåbne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf henhlars » lør 8. mar 2014 14:46

Lyt til Grado-erne. Ganske habile og har slået alt hvad jeg hidtil har haft omkring hovedet. SR-80i er min favorit
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars

Lokalitet: 2990 Nivå

Indlægaf Strandvaskeren » lør 8. mar 2014 15:25

hificlassic skrev:ja de var godt nok billige. Men vil gerne have typen der er lukket og som helt omslutter øret. Det gør at omgivelserne ikke nødvendigvis lytter med.

Jeg har et par Beyerdynamic DT770 pro, 250 ohms udgaven, de er superbehagelige at have på, synes ikke jeg får varme ører af dem og de er helt lukkede i en grad så du kan glemme alt om at høre telefon, dørklokke og naboens vovse mens du har dem på og du kan give den gas i lænestolen uden at din kone i sofaen ved siden af kan høre hvad du lytter til.

Lydmæssigt er de til musik med punch, rock, funk, blues, jazz.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren

Lokalitet: Hedehusene

Indlægaf toppe » lør 8. mar 2014 15:33

hificlassic skrev:I specs på mine Technics EAH-220 står der frekvensområde 20-20.000hz. Men det lyder altså ikke til at der er ret meget bas under 50-60hz. Er det fusk eller er bas gennem hovedtelefoner bare en anden oplevelse, fordi man ikke mærker bassen som med rigtige højttalere?

Det er helt sikkert en anden oplevelse at lytte til musik med et par hovedtelefoner end det er med et par store højtalere - det bliver aldrig på samme måde en fysisk oplevelse.
Der er ret stor forskel på forskellige hovedtelefoner, og jeg tror ikke man skal tillægge specs alt for stor betydning. Jeg var til et hovedtelefons-træf i sidste weekend og havde lejlighed til at lytte til en gammel klassiker: Stax SR-Sigma. I følge specs har de et frekvensområde på 10-30.000hz, og jeg skal ikke afgøre hvor dybt i bassen de går; den er der, men den er ikke særlig prominent. Omvendt har jeg lyttet til hovedtelefoner med så kraftig dybbas, at jeg fik synsforstyrrelser - ved høj lydstyrke begyndte mine øjne at ryste (det var ihvertfald min fornemmelse ;))

Fredmarantz skrev:Beyer DT-serie er også egent til broadcast - de er halvåbne.

beyerdynamic dt770 er lukket, dt880 er semi-åben, dt990 er åben. DT-serien har mange forskellige hovedtelefoner af forskellig type. Og så er fx en dt880 ikke bare en dt880 - forskellige versioner eller årgange har lidt forskellig signatur, og den laves med forskellig impedans, hvilket igen skulle give mindre forskelle. Og de hedder alle sammen dt880 og er lavet fra 80'erne og frem til i dag...
Brugeravatar
toppe

Lokalitet: københavn

Indlægaf eggers » lør 8. mar 2014 18:56

Jeg har også et par Beyer Dynamic DT770 Professional, men i 600 ohm udgaven. Man kan vist ikke få den mere; jeg tror 600 ohm transducerne er flyttet op i deres T-serie som er meget dyre. Selve 600 ohm transducerne kan dog stadig købes som reservedele til en rimelig pris. Fordelen ved 600 ohm er laaaaaaangt bedre diskant og mellemtone end 250 og 80 ohm udgaverne. Jeg vil påstå den er i elektrostat niveau. Ulempen er at de er tunge at drive med en iPod eller lignende. De kræver en seriøs hovedtelefonforstærker der kan levere spænding nok til 600 ohm. Jeg har selv en Beresford Caiman men den kan ikke anbefales til DT770 – den er for skinger. Jeg ved at Meier’s forstærkere er bedre til DT770 http://www.meier-audio.homepage.t-online.de Skulle jeg engang opgradere min Caiman så tror jeg det bliver et DAC + rør-amp sæt fra Schitt – som ikke er shit.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf librarian » lør 8. mar 2014 22:03

Hovedtelefoner :Thumpsup:

Hvis man vil have gode råd om hovedtelefoner er disse to steder ikke til at komme uden om:

http://www.hoved-fi.dk

http://www.head-fi.org

Disse kan nok ses som ækvivalenter til vintagehifi.dk og audiokarma.org...

Ofte vil man blive ledt i retning af, at anskaffe sig en dedikeret hovedtelefonforstærker. Men sagen er, at hvis man har en vintage forstærker med hovedtelefonudgang, så er det ikke nødvendigvis sagen. Problemet med moderne integrerede forstærkere er, at hovedtelefon-delen oftest er et seperat kredsløb med opamps af tvivlsom kvalitet. Disse små forstærkere har oftest problemer med at drive gode, fullsize hovedtelefoner ordentligt. Især dem med høj impedans. De kan muligvis godt klare at spille de fleste moderne hovedtelefoner i den billige ende op, og måske også nogle grado'er af god kvalitet, men det bliver aldrig rigtig godt. Derfor er der også et kæmpe marked for dedikerede hovedtelefoner. I ældre forstærkere trækker hovedtelefonudgangen (så vidt jeg har forstået) på de samme komponenter som højttalerudgangen, og er altså af en væsentlig bedre kvalitet. Der er blot taget højde for impedans-tilpasning mv.

Så hvis man har en god vintage forstærker med hovedtelefonudgang, så er man godt dækket ind. Dog er det nok ikke alle moderne hovedtelefoner, der passer lige godt til de gamle forstærkere. Moderne hovedtelefoner er i nogle tilfælde meget følsomme og med lav impedans. Et for stort mismatch i impedansen er ikke så godt. Nu går jeg ud fra, at denne tråd handler om anbefalinger af hovedtelefoner til vintage forstærkere...

De må gerne have en høj impedans, og skal dertil ikke være alt for følsomme. Et godt bud er selvfølgelig: vintage-hovedtelefoner ;) Hovedtelefoner fra 1970'erne og deromkring ses ofte med impedanser omkring 400-600 ohm. De er designet til studiebrug og vel også til hifi-forstærkere produceret i samme periode. De vil med stor sandsynlighed være et godt match til vintage forstærkeren. Personligt vil jeg fremhæve AKG's K240 Sextet (ikke k240 mkII, ikke k240m, eller monitor eller df for den sags skyld [edit.: k240 df (diffuse field) er genkøbt, og de er slet ikke sådan at kimse ad...faktisk har de nogle helt særlige kvaliteter. Dog ikke særlig fyldige i bunden, skal man vide]. Bare AKG K240 (evt. med tilnavnet Sextet eller "stereo headphones") - hvis der er huller i hovedbåndet er du på rette vej - og K340 (med electretenhed). Jeg kan også varmt anbefale beyerdynamics DT880 fra 1980'erne.

Af moderne hovedtelefoner:

Beyerdynamics DT-serie. KUN i 600 ohms udgaverne. DT770 i 600 Ohms Manufaktur udgave med læderpuder lyder i mine ører stjernegodt :Thumpsup: DT-serien er udgået, men de fås stadig mange steder. Beyerdynamics nye serie hedder Tesla (drivernes magneter er så stærke at de måler 1 Tesla...). Det er helt nye drivere i den serie. T1 er topmodellen, en åben hovedtelefon med mange kvaliteter. Personligt endte jeg med at foretrække den lukkede T70.

Sennheiser: klassikeren HD650 (sikkert også den angiveligt lysere HD600, som mange foretrækker - har selv aldrig fået hørt den). Der er også deres nye topmodel HD800, en teknisk meget imponerende hovedtelefon, jeg dog aldrig rigtigt er blevet glad for. Men imponerende detaljerigdom og stort lydbillede - også meget åben, dvs. at den næppe kan bruges hvis man er i rum med andre...

JVC DX1000 (lukket), endnu en udgået model, som måske ikke er helt vintage endnu, men dog tæt på. De ser også lidt vintage-agtige ud... Jeg elskede min DX1000, og jeg er sikker på at den vil pynte i ethvert vintage-setup. Trods sine ("kun") 70 ohm, opførte den sig som andre højimpedante hovedtelefoner, når jeg lyttede til den på en stor OTL hovedtelefonforstærker. Den lød bragende godt. Den får også mine anbefalinger!

Nå, det var lige mit lille indspark. Jeg har sikkert glemt at sige halvdelen af, hvad jeg gerne ville (er jo hovedtelefon-nørd i middelsvær grad).....
Senest rettet af librarian man 2. jun 2014 09:15, rettet i alt 1 gang.
librarian

Indlægaf librarian » lør 8. mar 2014 22:08

Nåh ja, og så er der jo også Stax. Jeg har selv en original Stax SR-Lambda (den første lambda) fra 1979. Jeg driver den via højttalerudgangen på en rørforstærker via en driverboks (srd-6), der sørger for et passende output til de elektrostatiske drivere. Falder man over et sæt SR-Lambda med tilhørende driverboks til en rimelig pris (jeg vil sige alt under 2000,-), har man i mine øjne gjort et kup!
librarian

Indlægaf mikrojumbo » tirs 11. mar 2014 21:02

hificlassic skrev:Nu ved jeg faktisk meget lidt om hovedtelefoner, men jeg kan godt lide oplevelsen af at være inde i musikken, og så er det jo til tider meget praktisk hvis man ikke vil forstyrre(s).

I specs på mine Technics EAH-220 står der frekvensområde 20-20.000hz. Men det lyder altså ikke til at der er ret meget bas under 50-60hz. Er det fusk eller er bas gennem hovedtelefoner bare en anden oplevelse, fordi man ikke mærker bassen som med rigtige højttalere?

Den kan godt spille ned til 20 hz, men det er ikke sikkert den spiller så højt ved de frekvenser. Der er iøvrigt ikke meget musik der stikker så dybt i frekvenserne.

hificlassic skrev:
Lagde desuden mærke til at B&O måske ved endnu mindre end mig om hovedtelefoner. Deres nye topmodel til 3000kr tør de ikke lægge specs ud på men de skriver dog:

Includes a 40 mm custom designed driver with a neodymium magnet in a closed headphone design.
BeoPlay H6 has a bass port which optimizes the bass performance

Så det er altså en lukket højttaler med med bassreflex....øh, så kan den vel ikke være lukket???

Den kan sagtens være lukket og have refleksport. Jeg har selv prøvet at bore et reflexhul i en Shure 940, og den lækkede ikke mere lyd af den grund.

Ellers vil jeg anbefale en Takstar Pro80, der kan købes igennem Claus-dk på hoved-fi.dk. Den koster omkring 600 kr. og lyder bedre end de fleste hovedtelefoner op til 1500 kr. Tror de 60 ohm er nok til en vintage forstærker.
mikrojumbo

Lokalitet: Slagelse

Tilbage til Andet vintage-udstyr