Rep. af Technics SU-8600

Alt om GDS

Re: Rep. af Technics SU-8600

Indlægaf Claus H » tirs 25. mar 2014 22:07

Prøver lige at hente diagrammet og kigget på det. Kan være vi er nået til et relæ tjek og evt rensning eller udskiftning af dette
Claus H

Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. mar 2014 22:11

Nu ved jeg ikke, om der sidder mere end èt relæ i sådan en fætter - men det lyder da mærkeligt, hvis relæet siger "ja tak", når du kører på "Main" og ikke på "remote"?

Sidder der, på trods af mine anelser, endnu et relæ, så er det oplagt at rense dette nænsomt. med mindre det er et helt lukket ét, er det faktisk ikke så svært.

Var sikringerne i bag ok??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Claus H » tirs 25. mar 2014 22:20

Der sidder et power relæ og et beskyttelses relæ til højttalerne ser det ud til. Fejlen må ligge mellem højttaler terminal og relæ....måske. Nemmere når man har hardwaren foran en. Omskifter fejl eller kold lodning på printet?
Claus H

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. mar 2014 22:31

ja, det kan godt være lidt øv, når man ikek sider med enten diagram elelr apparatet foran, men hvis den forstærker er bygget nogenlunde konventionelt, så ville jeg synes, at relæet, som beskytter højttalerne må være det, som vi skal beskæftige os med.
Hvis dette relæ har et tilsodet kontaktpunkt, ville jeg synes, at den ene kanal i både "main" og "remote" skulle være tavs.
Men sidder der nu et højttalerberskyttelsesrelæ til hhv. den ene (main) og den anden (remote) , hvad jeg næsten ikke kan tro, så ville jeg kigge dér som det første.

Jeg tænker: omskifterfejl - en afbrudt forbindelse et sted mellem omskifter - relæ og højttalerterminal.

Dette forudsat at udtalelsen "så kører bussen" betyder, at apparatet kan spille i begge kanaler på samme tid :-)

Vi har jo ikke fået at vide, om den overhovedet kan det? Så kan mange ting være problemet - relæ - omskifter- sikring- afbrudt forbindelse ved fx defekt lodning o. lign.

Jeg tror, Claus, at vi tænker på ca. det samme i runde tal.

Vi må have nogle flere konkrete facts fra trådstarter . Kan den spille i begge kanaler - venter jeg mest på.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf gmil » tirs 25. mar 2014 22:42

Jeg uddyber lige:

Main: Der er lyd på højre
Remote: Der er lyd på begge.

Og det er ligemeget om man kører A eller B eller A/B.. Venstre kanal på main er tavs.
gmil

Lokalitet: Aarhus

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. mar 2014 23:03

Hmmm.

Står den i "stereo" og på "remote" på samme tid? - når du har lyd på begge kanaler?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf gmil » ons 26. mar 2014 15:08

Den står på stereo og det er ligemeget om den står på main eller remote eller main + remote.
gmil

Indlægaf Claus H » ons 26. mar 2014 16:39

Kan jo nok ikke undgå, at den evt. skal under..... Kolben :!:

Efter dette vil jeg foreslå en justering også, bias, offset, beskyttelses kredsløb.
Claus H

Indlægaf gmil » ons 26. mar 2014 18:47

Jeg fandt sku fejlen. Det var selve switchen der skifter mellem højtalerne. Det er en åben switch, så man kan se det hele. Jeg opdagede at "fjedrene" ikke rigtig havde kontakt med, well, det d skulle have kontakt med... Så af med den, og pille den fra hinanden, og så bukke lidt på "fjedrene." Så nu der bass! :D

Claus hvad vil det sige at justere bias, offset osv.? Er det nødvendigt? Jeg er ikke lige så ferm med det her dejlige vintage udstyr.

EDIT: Da jeg også havde skiftet sikringer så troede jeg det var switchen. Det var det så ikke. Venstre sikring er lige røget, så der må være noget mere bag :|
gmil

Indlægaf Claus H » ons 26. mar 2014 20:00

Hej Gmil.

Ærgerligt, du har gjort et flot stykke arbejde. Der er mange ting der skal tjekkes og gøres, inden en ny sikring monteres igen.

Spørgsmålet er, om du har mod til at gå videre, eller om du skulle gi den videre så du kan komme til at lytte til de gode toner igen
Claus H

Indlægaf bluetiger » ons 26. mar 2014 20:14

Ja lytter lige nu til en magen til, de spiller rigtig dejligt når de er ok så jeg vil da absolut råde
dig ti at gøre den kampklar igen, er din ellers I pæn stand ren kosmetisk ?
Brugeravatar
bluetiger

Geografisk sted: Lige over lillebælt og så ca 25 km til venstre

Indlægaf gmil » ons 26. mar 2014 20:45

@Claus H jeg er helt klart frisk på selv at gi' mig i kast med den. Jeg har loddet osv. siden jeg var helt lille, så det er ikke der den hænger. Det er mere hvor man starter osv. da jeg aldrig sådan rigtigt har lavet fejlsøgning på ting jeg ikke selv har bygget. Jeg har selvfølgelig fundet min del af lækkede og eksploderede lytter osv. i forbruger elektronik. Jeg ved ikke om det overhovedet er en forstærker man vil spendere penge på hos en mekaniker? Vil man det? Og hvad koster sådan noget evt.? Jeg har selv et Hamag 35 MHz analog scop. så, jeg kan vel godt gi' mig i kast med det.

@bluetiger den mangler et par af knapperne på vippekontakterne, og har lidt slid på siderne på faceplaten og lidt på låget. Så den har da nok lidt historie :) Kender ikke tidligere ejer.
gmil

Indlægaf bluetiger » ons 26. mar 2014 20:51

Jeg ved at Hans oppe på Mors på et tidspunkt havde løse knapper til
vippeomskifterne men om han stadig har nogle ved jeg ikke

Du ka jo prøve at skrive til ham på denne annonce , fedt grej han har til salg
men for dyrt for mig http://www.dba.dk/effektforstaerker-tec ... 006847137/
Brugeravatar
bluetiger

Geografisk sted: Lige over lillebælt og så ca 25 km til venstre

Indlægaf gmil » ons 26. mar 2014 21:09

Der var ellers ikke så lidt grej der. Jeg spørger ham lige :)
gmil

Indlægaf mirackulix » ons 26. mar 2014 21:31

gimi gimi gimi gad satme godt eje den sansui effekt :)
Brugeravatar
mirackulix

Lokalitet: Sydhavn

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage