Coral Studio 100

Rosinen i pølseenden

Coral Studio 100

Indlægaf Gottschalck » tirs 23. dec 2014 21:26

Hej.
Jeg har fået fingrene i et meget slidt sæt enheder plus filtre til sådan et sæt. Den ene basenhed (15L-2) har en fæl skade på membranen, som sikkert på behændig vis kan limes og flækkes sammen. Mellemtonerne ( 8F-60) er sådan set fine og hvide, men mangler begge metalstøvhætterne. Diskanterne
(h24A) er uden linser. Delefiltre ( audioscan CD 100A) og de fire reguleringer Coral AT-50) er fine. Hvad stiller man op med sådan et sæt? Der er sådan set ikke sparet på materialerne eller magneterne, må man sige.
Glædelig jul
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Coral Studio 100

Indlægaf Torben » ons 24. dec 2014 02:28

Hej Jesper
Skrald det!
Hilsen og god jul Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 24. dec 2014 12:25

Hej Jesper

Jeg kom et stykke vej med 12L60, 4M71 og H70. Samme lærredsophæng på basserne, de bliver stive og parametrene går fløjten. Jeg fjernede det stivnede coat og fik resonansfrekvensen ned på plads, men så er ophænget uden dæmpning. Det kan sikkert også fikses, men man bør nok få målt parametre før man bygger, de vil ikke være som originale specs. Men flot byggekvalitet ellers. Mellemtonerne, fuldtoner, fik tit den der aludome smurt ind i silikonefugemasse, det var sådan et diy tip der gik rundt. Nu kunne man jo prøve at sætte en phaseplug i? Heavy duty OB mellemtone? Ophænget er sikkert også blevet stift. Måske ikke voldsomt katastrofalt som mellemtone. H24 er ikke ligefrem totl. Men de er da fine at have på hylden.

Et ornlig' syg gør det selv projekt, set med mine øjne. Det kan da godt være at nogen ville se det som en spændende udfordring hvis bytteprisen er lav nok? Pics?

Glædelig jul i øvrigt.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Hackenberg » tors 25. dec 2014 14:00

Har muligvis et sæt kabinetter du kan bruge. Der skal selvfølgelig rodes lidt med dem.
Aludomerne på 8F60 skal strække frekvensområdet opad. Dem kommer du IKKE til at savne. Nye støvhætter kan du få med.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Gottschalck » tors 25. dec 2014 17:54

Den ene diskant er død desværre. Den anden kan skære glas på 100 meters afstand, rent PA.
Mellemtonerne på 8 tommer lyder forbavsende godt i fri luft. Bassen - her den pæneste har en lille skade som er lappet. Den anden ser desværre ikke så pæn ud.
Claus, uden at vide hvor, men måske du kan fortælle mig, hvor der skal stå to kabinetter herhjemme på 150 liter. Måske du skal forklare min kone det ;)
Måske de skal bo på dit fjernlager??

image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Highmass » fre 26. dec 2014 13:39

Hej Jesper.
Jeg er jo normalt glad for Coral (Spiller med M100 og H100 i stuen, og med M104 i soveværelset), men her er jeg desværre stort set enig med Torben. Som du selv har konstateret, så er H24 SINDSYGT hidsig (De tre eneste brugbare diskanter fra dem, er i mine øjne H70, H100 og H104). 8F60 er dog ikke helt håbløs. Hvis du giver den en centerdome i pap, og sætter nye kantophæng på (De gamle er helt sikkert så stive at dens T/S parametre er helt sindsyge), så kan den blive en glimrende mellembas i et firevejssystem (Tænk på JBL 4343). Glem alt om at få hifi ud af 15L2. Selv fra ny havde den en ganske høj egenresonans, hvis jeg ikke husker helt galt omkring 35 Hz. Ophænget er dog oftest så stift på dem, at du nu sikkert er tættere på 70-80 Hz (Så bliver det altså ikke let at få en brugbar bas fra dem). Det den minder mest om er vel egentligt Altec 515, men bare en del ringere. Hvis du skal have 15L2 til at virke, så ville jeg nok sige noget med et STORT horn, men her er vi altså på den forkerte side af 1000 liter (Nej jeg mente IKKE 100 liter), så det er vist ikke realistisk. Delefiltrene er ikke voldsomt gode, og AT50 var Corals ringeste L-pad, så ud med dem også.
Konklusionen er derfor, modificer 8F60 (Nye kantophæng og centerdome som ikke er metal), og til storskrald med resten.
Glædelig jul, Lars.
Highmass

Indlægaf Hackenberg » fre 26. dec 2014 23:09

Kære Jesper.
Du er jo en lampeånd! "Kolosale kosmiske kræfter. Minimale boligforhold"
Måske kan de basser bruges til noget OB og bedre horn kan vi nok finde.
Er snart klar med nyt værksted. Så er det jo bare at komme med dem. Så er de jo, så godt som spillende.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf r-l-b » lør 27. dec 2014 02:17

Jeg har et sæt NOS/mint boxed 15L2 liggende - har beholdt dem alle disse år fordi de er så smukke -den grønne hammerlak og det cool logometal bånd bagpå - Nogle gange handler det jo ikke om Dyyyb bass men god bass
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 27. dec 2014 04:59

Det er da også en fantastisk flot enhed, den har sikkert også kunnet levere et godt smæk i bunden, da den var ny.

Desværre medfører stive ophæng en masse problemer og det største er, at enheden ikke længere kan levere bas, slet ikke i det kabinet der passede da enheden stadig overholdt specs. Det er mit indtryk, at hele enhedens register påvirkes, så sammenspillet med mellemtone forandres ligesåvel. Om 15L2 kan renses for stiv coat med acetone, det er så spørgsmålet, metoden bragte i hvert fald Fs nogenlunde på plads for mit vedkommende.

Og så er der bremsevæske metoden http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-117517.html
Boptilyoudrop

Indlægaf Gottschalck » lør 27. dec 2014 10:22

Jeg kunne måske bruge den syge enhed til forsøg. Enheden har ødelagt membranen et et størrelsesforhold der svarer til en femkrone. Men ja, flotte enheder.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Captain Phoenix » lør 27. dec 2014 10:41

Boptilyoudrop skrev:Om 15L2 kan renses for stiv coat med acetone, det er så spørgsmålet, metoden bragte i hvert fald Fs nogenlunde på plads for mit vedkommende.

Og så er der bremsevæske metoden http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-117517.html

Prøv med LaCross Rubber Conditioner - det blødgør det meste. Jeg har brugt det med succes på både skum- og gummiophæng - så hvem ved. Og virker det ikke er der ingen skade sket - og du kan fortsætte med "andres Metoden".
Kan komme forbi med en flaske LaCross én af de første dage efter nytår, hvis interesse.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf cdp » lør 27. dec 2014 11:38

Aaarhhh - bremsevæske ville jeg nu vente lidt med.. ;)

- har selv været tæt på acetone(kuren) på mine 10l28a enheder, men valgte at erstatte dem med et par kraftige infinity i samme str., da hele enheden som nævnt har ændret karakter.. ( centrerfjeder, kantophæng osv.)

Gjorde det for at bevare de originale enhederne som født, hvis andre på et tidspunkt ville overtage dem..
- men hvorfor skrotte ?? se hvad andre forlanger for dem..http://www.dba.dk/hoejttaler-coral-15-l ... 011484662/

En anden, men ikke særlig hifikorrekt mulighed er jo equalizer, og rette lidt på frekvenskurven. Det samme er jo brugt Cv s1.. :p

Fortsat god jul og godt nytår til alle..
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 27. dec 2014 13:08

Faktisk virkede Rubber Conditioner i nogen grad på en philipsenhed, måske flere behandlinger?
Boptilyoudrop

Indlægaf jan_stevns » lør 27. dec 2014 15:46

Captain Phoenix skrev:....Prøv med LaCross Rubber Conditioner - det blødgør det meste. Jeg har brugt det med succes på både skum- og gummiophæng - så hvem ved. Og virker det ikke er der ingen skade sket - og du kan fortsætte med "andres Metoden".

Rubber conditioner - på skumophæng ?

Hører det ikke til de ekstreme sjældenheder at skumophæng bliver stift ? Jeg har aldrig set, eller hørt om det før.

(Ikke at det nødvendigtvis udelukker noget)
jan_stevns

Indlægaf his067 » lør 27. dec 2014 16:10

De smuldrer og bliver også lidt stivere. Rubber conditioner virkede helt fint på min (nu videresolgte) Acoustic Energy AE1.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Højttalere