Louis' grej

Vis os dit grej

Re: Louis' gamle grej

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. maj 2015 00:20

Ja- Louis, det er rigtig fint, at den kom under dine vinger. Dejligt, at den ikke blev sendt ud i skrot-skæbnen. Det er jo netop den tanke, som er uudholdelig for fx mig - det har ingen mening at bortkaste den slags fine sager - og jeg gyser ved tanekn om, hvor lidt, der skal til - du kunne jo liige have kigget den forkerte vej - eller det kunne være en anden, som blot var løbet forbi. Jo - du var heldig, men det var den 1150'er sgu også.

Nå - du har lavet et fint "grundrensearbejde" og fået noget af fordums shine på den igen. Jeg skal ikke belære dig om den kosmetiske side af genoplivningen af den - hverken indvendigt eller udvendigt, men kommer der nu ét elelr andet, så spørg endelig.

Den har et par tricky ting, som jeg lige vil nævne. Det ene er, at man ofte ser balanceregulreingen være knækket (selve palen) - men det ser jo heldigvis ikke ud til at være tilfældet her - godt!!

Rensning af vol pot + div omskiftere. Tape monitor især bør have opmærksomhed.

Fungerer relæ klik-in normalt (ca. 3-4 sek.)???

Det andet er, at den i strømforsyningen kun er forsynet med én lyt (en dobbelt én af slagsen) - vi må håbe, at den kører som den skal - ellers skal man ud i en lidt irriterende manøvre med at lave en restuffing af den gamle dobbeltlyt (noget som MDA har god erfaring med) - elelr at man skal bygge to konventionelele lytter ned i samme plads som den gamle. Skal vi ikke håbe på, at den lyt er rask og fin - ??

Ellers skal der checkes strømforsyning (powersupply-board) - mener at huske, at den skal indstilles til 35V - men det kan jeg checke i SM.

Evt. omstilling til 240V-drift. (ikke supernødvendigt med denne - men alligevel)

DC-balance checkes og om muligt justeres ind. Er den helt skæv, bør man nok undersøge hvorfor.

Bias checkes og indstilles.

Måske burde man "ompakke" udgangstransistorerne - ny kølepasta og glimmerskiver.

Checke for svedne komponenter. Der sidder nogle ret varmeafgivende transistorer og effektmodstande på strømforsyningsboardet, som kunne have "aldret" nærtsiddende lytter af den lille slags. Måske burde man skifte disse lytter? Måske 3-5 stk.

Lampen....den er vist i stykker - jeg finder ud af, hvad der skal sidde - og sender den ud til dig evt. pr. kurér, hvis jeg har én (min søn, Lasse)

Netop Lasse har én af mine 1150D til at stå og spille dagligt i sin bolig I Aarhus - den er klippefast og spiller fedt på et par JBL 4311B - der har ingen klager været indtil nu - og han kan være ganske krævende. :p

Har du nogle kompetente nærbilleder af den fjæs og af bagside incl. svøbet?

Jeg kan se, at det er den version, som har plexiglasfronten - det er "den tidlige" udgivelse - senere udgivelser er med en skuret sorteloxeret alufront - altså det sorte midterfelt.

Den er tuuuung - med en relativt voldsom trafo = masser af jern. Der er i sandhed højt til loftet og mon ikke den er tæt på din Citation 12 mht. lyd og råstyrke - det tror jeg. Bygget i ca. 1975 i Japan (står stemplet ned i dens indvendige chassis) og er fra den tid, hvor Marantz stadig var navnet på spillet og hvor de stadig producerede ordentligt gear på consumer-niveau.

Ja- og så "Sandagerskolen" - det ville selvfølgelig have været lidt mere originalt uden, men skal vi ikke betragte denne "elegante" tyverisikring som en del af dette apparats historie? - måske alligevel charmerende på sin egen måde.

En skøn forstærker - og tillykke med den!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf dfms » fre 1. maj 2015 07:35

? Hvorfor er der "kun" en lyt i mange Marantz forstærker ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf Louis » fre 1. maj 2015 07:42

Tak for en udførlig vejledning Freddy, super fedt.
Jeg har tjekket alle knappe og og potmetre og renset dem der behøvede det. Det var som du nævner mest Tape out.
Relæet klikker fint ind med et 'pling' efter 3-4 sekunder.
Dc og bias skal jeg have tjekket, det kan jeg nok lige klare, selvom jeg ikke er en haj til det tekniske, eller brug sf multimeter.
At skifte lytter osv. er nok ikke noget jeg giver mig i kast med. Så skal den i kompetente hænder en dag.
Fedt med den lampe Freddy, den er heldigvis rimelig overkommelig at skifte - det har jeg fundet ud af:)
Jeg synes selv den er rigtig fed - og den har flere ting til fælles med Citation sættet, som også er fra ca. 75, og har nogenlunde samme power. Jeg kan lige knipse et par bedre billeder af front og bagside.

Jeg tror den bliver her i huset, i min private samling;-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf HrAndersen » fre 1. maj 2015 07:48

jeg var jo selv heldig af få en 1150D fra rip59. Den er super lækker og da jeg fik den hjem og kikket på den ; . . . . . var jeg næsten, men også kun næsten ved at være min kone utro :lol: .
Tillykke med den. :cool1: Det er en visuel smuk symmetrisk forstærker.
Mvh
Michael

Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen

Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Indlægaf Louis » fre 1. maj 2015 09:10

Er der egentlig nogen forskel på de to (1150 og 1150D) ud over Dolby?
Det er sgu en flot maskinen - kan godt forstå der står flere hos brugerne her på vores lille forum:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. maj 2015 12:04

1150 og 1150D adskiller sig kun fra hinanden på Dolby-kredsløbet med dertil hørende meter og knapper.

Lidt lige som Marantz control consoles 3600 vs. 3800 fra samme generation.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. maj 2015 12:08

Louis skrev:Jeg har tjekket alle knappe og og potmetre og renset dem der behøvede det. Det var som du nævner mest Tape out.

Nej Louis - det var "tape monitor" - omskifteren (en drejeomskifter), som jeg mente.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Louis » fre 1. maj 2015 13:21

Fredmarantz skrev:
Louis skrev:Jeg har tjekket alle knappe og og potmetre og renset dem der behøvede det. Det var som du nævner mest Tape out.

Nej Louis - det var "tape monitor" - omskifteren (en drejeomskifter), som jeg mente.

vh
Freddy

Det var også den jeg mente - ved ikke hvorfor jeg lige har haft tape out i hovedet. Men tape monitor køre uden knas og udfald :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. maj 2015 19:00

:thumbsup:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Louis » tirs 19. maj 2015 18:39

I år er det sgu 10 år siden jeg begyndte at interessere mig for hifi. Dengang var jeg 15 år, og havde lige købt min første forstærker brugt, en Musical Fidelity A1. Den er stadig kanonfed synes jeg, selvom den gang på gang brændte sig selv af. 10 år og en masse grej senere, så er jeg her. En masse er prøvet, og en masse er solgt igen, en del jeg fortryder, men jeg kan jo ikke gemme det hele. Her kommer lige en lille update på grejet i stuen herhjemme lige nu. Der er lige kommet to nye arme på pladespillerne. En Stax ua-7 og en SME 3009 Serie II (non-improved)
Pladsen bliver der ikke mere af, tværtimod.

Lige står her:
Marantz 1150
Harman Kardon Citation 11 + Twelve
Crown IC 150
Jbl l100
JmLabs Micron (ikke helt vintage)
ScanDyna a-10
Lenco diy L75 med Stax UA-7
Acoustical 2800 med SME 3009
Denon DL304
Ortofon MC200
Excel MC-100E

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf acj1980 » tirs 19. maj 2015 18:43

Tillykke med jubilæummet Louis ;-), uhha man får jo unægtelig noget mellem hænderne med tiden, det skal jo ikke være nogen hemmelighed hvis man interessere sig for tingene ;-), det har jeg nu også selv, ideén må vel være at man samler cremen af rouladen og beholder disse ting for tid og evighed :-), sådan har jeg det hvertfald :-)

Det er en sød lille fin samling du har, og tak for demoen den søndag, hvordan går det med dine Snell?
Mange hilsner

Alex
acj1980

Indlægaf Louis » tirs 19. maj 2015 18:45

acj1980 skrev:Tillykke med jubilæummet Louis ;-), uhha man får jo unægtelig noget mellem hænderne med tiden, det skal jo ikke være nogen hemmelighed hvis man interessere sig for tingene ;-), det har jeg nu også selv, ideén må vel være at man samler cremen af rouladen og beholder disse ting for tid og evighed :-), sådan har jeg det hvertfald :-)

Det er en sød lille fin samling du har, og tak for demoen den søndag, hvordan går det med dine Snell?
Mange hilsner

Alex

Selv tak:-) Snellerne blev fixet dagen efter. SPillet på et par dage, og solgt til en god pris, så jeg kunne købe en Stax arm :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf acj1980 » tirs 19. maj 2015 19:21

Louis skrev:
acj1980 skrev:Tillykke med jubilæummet Louis ;-), uhha man får jo unægtelig noget mellem hænderne med tiden, det skal jo ikke være nogen hemmelighed hvis man interessere sig for tingene ;-), det har jeg nu også selv, ideén må vel være at man samler cremen af rouladen og beholder disse ting for tid og evighed :-), sådan har jeg det hvertfald :-)

Mange hilsner

Alex

Selv tak:-) Snellerne blev fixet dagen efter. SPillet på et par dage, og solgt til en god pris, så jeg kunne købe en Stax arm :cool1:

sådan skal det bare være ;-) super godt
acj1980

Indlægaf hificlassic » tirs 19. maj 2015 19:52

min gamle acoustical er blevet fin. Hvordan lyder den?
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Louis » tirs 19. maj 2015 20:03

hificlassic skrev:min gamle acoustical er blevet fin. Hvordan lyder den?

Den lyder faktisk ret godt. Men motor rumler lige lidt mere end hvad godt er. Jeg skal have kigget list på ophænget. Og bygget en lidt tungere plint:-) sådan en pabst motor sætter mosen det hele i bevægelse :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri