Stanton 681 EEE, hvilken RIAA

Analog når det bedst

Stanton 681 EEE, hvilken RIAA

Indlægaf Draxholm » lør 26. sep 2015 09:53

Har fundet min gamle Dual 701 frem fra mølposen :OLO: Den blev købt mens jeg stadig var den lykkelige ejer af en Quad forstærker hvor man kunne pille en printplade ud og sætte den ind i 4 forskellige stik i forhold til pu typen.Nu har jeg en forstærker uden phono indgang og skal derfor investere i en Riaa forstærker. Jeg er kommet i tvivl, dels ved jeg ikke om PU en stadig fungere, derfor vil jeg gerne finde en billig løsning i første omgang, dels kan jeg ikke gennemskue om jeg skal købe en til MM eller mc eller noget helt andet, da Stantonen er en moving iron med en spænding på 0.68 mv.(hvis den virker :roll: ) Vejledning ønskes :ide:
Draxholm

Lokalitet: Hørve

Re: Stanton 681 EEE, hvilken RIAA

Indlægaf Highmass » lør 26. sep 2015 10:44

Hej Draxholm.
Din pu er beregnet til at gå ind i en mm indgang. Jeg er i øvrigt lidt forundret over hvor du har den udgangsspænding du opgiver fra. Men jeg går ud fra, at det er fra kalibrationskortet som følger med pu´en. Du skal være opmærksom på, at den ikke er opgivet ved normal modulation. I HiFi årbogen er den opgivet til 7mv. Jeg har selv en 681EEE monteret på soveværelsepladespilleren i øjeblikket. Den lyder ganske fornuftigt ind i mm indgangen på forstærkeren, hvorimod den lyder aldeles besynderligt hvis jeg sender den ind i mc indgangen (Det kom jeg til at gøre ved en fejl). Så altså, ingen tvivl om at det er en mm. (Om det så er mm, moving iron, VMS eller mmc er i denne sammenhæng ligegyldigt). Det var først ca. 10 år senere at Stanton lavede en model som krævede ekstra forstærkning (881 hvis jeg ikke husker helt galt).
Hvilken riaa skal du så købe?. Ja det er jo et godt spørgsmål. Efter min mening er en rigtig billig riaa den sikre vej til ringe lyd. Selv ville jeg nok prøve at finde en brugt Dali riaa. Den lyder ganske fornuftigt, og den kan findes for omkring 1000 kr. på en god dag. Den har i øvrigt også en glimrende mc del, hvis du skulle få lyst til at opgradere din pu på et tidspunkt.
Hvis pladespilleren er opbevaret fornuftigt, altså ved rimelig temperatur og luftfugtighed, så vil jeg forvente at pu´en er ok. Det er sjælden at Stanton og Pickering (Samme firma) bliver bløde i ophænget. Det er mere normalt at de bliver en smule stivere (Lavere compliance). Hvis det er tilfældet, så kan du bare bruger et LIDT højere nåletryk end anbefalet. Min 681EEE er blevet en smule stivere, så jeg bruger den ved 2,0g (Anbefalet 0,75-1,5). Ved 2g sporer den rigtig fint, og det har ikke nogen negativ effekt på pladerne. Find en testplade med sporingstest, og check det. Husk at det er vigtig ikke at køre ved for lavt nåletryk, én afspilning ved for lavt nåletryk, og pladen er ødelagt. Derimod giver for højt nåletryk kun marginalt højere pladeslid. Jeg vil derfor sige, at du skal køre med lidt højt nåletryk, indtil du har fået testet din pu.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf Draxholm » lør 26. sep 2015 11:54

Hej Higmass. Tak for at du tog dig tid til et så udførligt svar. Du har ret i at det er fra den indlagte seddel at jeg har spændingen, det er bestemt muligt at der er noget jeg ikke har forstået idet det er skrevet som .68 og jeg har forventet at det betød at de ikke skrev 0et foran. Det er beskrevet som: Output .68 mv pr centimeter per sekund ved et nåletryk på 1 gram. Hmm prikken kunne måske være en tabt kuglepen, så den simpelthen er en fejl.
Det er nok den løsning jeg vælger, at købe noget som er rimeligt uden at være perfekt, men som kan bruges til begge typer pu, så jeg kan opgradere eller bare købe en pu der virker hvis Stantonen er død. :Skor: Så skal jeg også til at vælge pu :roll: Den har været opbevaret i stuetemperatur, men fruen har haft en del katte :QQS: . "I will kill that cat". Citat"90 års fødselsdagen.
Draxholm

Indlægaf Highmass » lør 26. sep 2015 14:05

Hej igen Draxholm.
Du har helt ret med hensyn til det manglende 0, og det kunne de da egentligt godt have skrevet. Men 1cm/s er en betydeligt svagere modulation, end det som normalt anvendes ved angivelse af output, derfor det lave tal. Men hvad i alverden som har givet dem den sindssyge ide, at de skulle opgive noget ved 1g nåletryk fatter jeg ikke. High Fidelity testede 681EEE i nr 10/1974. De har en tabel over sporingen som siger følgende 0,6g/30µm 0,8g/40µm 1g/50µm 1,2g/60µm 1,4g/70µm 1,6g/80µm. Stanton opgav at den skulle køre med 0,75g-1,5g. Jeg kunne ikke drømme om at anvende en pu som sporer mindre end 60µm (Det gjorde en ny jo så ved 1,2g), og det er helt sikkert at den omgående vil ødelægge pladerne ved 0,6g!. Selv foretrækker jeg at mine pu sporer mindst 70µm, og hvis det kræver et lidt højere nåletryk, så har jeg ikke noget problem med det. Det er også vigtigt at huske, at der er variationer i nåletrykket, hvis du spiller plader som ikke er 100% flade (Jeg er ca. 1000 plader, og der er helt præcis 0 af den som er perfekt flade, men nogen som mindre kritiske personer muligvis ville hævde er det). Med andre ord, så vil nåletrykke variere når du afspiller pladebulerne. Jo højere effektiv masse armen har, jo større vil problemet være (Din Dual er så vidt jeg ved ikke slem på det punkt). Man altså, det er ikke usandsynligt, at du hvis du indstiller dit nåletryk til 1,5g, i virkeligheden afspiller med et nåletryk som varierer mellem 1,2g og 1,8g, alt efter hvor på pladen du er i forhold til pladebulerne. Hvis vi så antager at din 681EEE er blevet en smule stivere i ophænget, så vil jeg mene at et nåletryk på 2g, vil være rimeligt.
Mvh. Lars
Highmass

Indlægaf henhlars » man 28. sep 2015 20:27

Jeg har haft rigtig god erfaring med den linkede RIAA-forstærker.
Den er glimrende, langt over sin pris i kvalitet. Og så klarer den også MC-pu'er.
Jeg blev opmærksom på den, da jeg havde kontakt med en vis Svalander fra Sverige.
Man skal være lidt heldig at den slipper uset gennem tolden. Men stadig et godt køb.

http://www.phonopreamps.com/TC-760LCpp.html

Hilsen Henrik
PS. Har lige set, at de har den stadigvæk hos Svalander, så hvis du vil undgå told-behandling, så er det dér, du kan handle. hhl :cool1:
NB: det er svenske kr. :OLO:

https://www.svalander.se/shoppen/tillbe ... erstarkare
Senest rettet af henhlars man 28. sep 2015 20:55, rettet i alt 1 gang.
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars

Lokalitet: 2990 Nivå

Indlægaf Draxholm » man 28. sep 2015 20:53

:Thumpsup: Tak Henrik
Hilsen Ole
Draxholm

Tilbage til Grammofoner