af Highmass » lør 26. sep 2015 14:05
Hej igen Draxholm.
Du har helt ret med hensyn til det manglende 0, og det kunne de da egentligt godt have skrevet. Men 1cm/s er en betydeligt svagere modulation, end det som normalt anvendes ved angivelse af output, derfor det lave tal. Men hvad i alverden som har givet dem den sindssyge ide, at de skulle opgive noget ved 1g nåletryk fatter jeg ikke. High Fidelity testede 681EEE i nr 10/1974. De har en tabel over sporingen som siger følgende 0,6g/30µm 0,8g/40µm 1g/50µm 1,2g/60µm 1,4g/70µm 1,6g/80µm. Stanton opgav at den skulle køre med 0,75g-1,5g. Jeg kunne ikke drømme om at anvende en pu som sporer mindre end 60µm (Det gjorde en ny jo så ved 1,2g), og det er helt sikkert at den omgående vil ødelægge pladerne ved 0,6g!. Selv foretrækker jeg at mine pu sporer mindst 70µm, og hvis det kræver et lidt højere nåletryk, så har jeg ikke noget problem med det. Det er også vigtigt at huske, at der er variationer i nåletrykket, hvis du spiller plader som ikke er 100% flade (Jeg er ca. 1000 plader, og der er helt præcis 0 af den som er perfekt flade, men nogen som mindre kritiske personer muligvis ville hævde er det). Med andre ord, så vil nåletrykke variere når du afspiller pladebulerne. Jo højere effektiv masse armen har, jo større vil problemet være (Din Dual er så vidt jeg ved ikke slem på det punkt). Man altså, det er ikke usandsynligt, at du hvis du indstiller dit nåletryk til 1,5g, i virkeligheden afspiller med et nåletryk som varierer mellem 1,2g og 1,8g, alt efter hvor på pladen du er i forhold til pladebulerne. Hvis vi så antager at din 681EEE er blevet en smule stivere i ophænget, så vil jeg mene at et nåletryk på 2g, vil være rimeligt.
Mvh. Lars