Pladespiller

Alt om GDS

Pladespiller

Indlægaf mcs_5 » lør 8. maj 2010 03:07

Jeg har slet ikke nok projekter igang, så jeg er nødt til at komme igang med en pladespiller også...

Indtil videre har jeg en arm og en motor + pladetallerken. Armen (med løs bagende) er allerede afbilledet her. Her er motoren:

Billede

Billede

Som det kan ses er konstruktionen fra '84, så den overholder tidsgrænsen ;)
At mit eksemplar her vidst er fra '90 snakker vi ikke om... Motoren blev brugt i Ziphonas dyrere modeller (med radial eller tangentialarm).

Så mangler jeg bare noget tid at skrue delene fast på. Ziphonas konstruktioner minder (mekanisk) om mange af japanerne fra samme tid. En støbt plastikbund hvor motor, trafo, strømforsyning, arm og riaa var skruet fast. Den model kunne jeg jo delvist kopiere. En bundplade hvor motoren bliver skruet fast, og en topplade hvor armen sættes på. En "Rega" model, hvor både motor og arm bliver skruet på samme plade kunne jo også lade sig gøre. Men hvordan isolerer man bedst vibrationer fra motoren fra armen? Bundpladen på motoren skulle jo nok dæmpes lidt også.

Og hvad med materieler? Jeg har læst om finsk birkekryds mange gange, men da jeg var i Silvan i sidste weekend fandt jeg ud af, at det ikke er helt gratis. Hvad adskiller egentlig finsk birkekryds fra almindelig krydsfiner (ud over at det finske er flottere)? Nogle bruger også MDF, mens andre skriver at det slet ikke kan bruges. Og hvad med dæmpning? Nogle fylder plinten med blyhagl, og andre skriver at det ødelægger lyden. Jeg er forvirret på et højt plan ;)

Jeg håber der er noget der gider hjælpe en nybegynder lidt :yes:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Pladespiller

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 13. maj 2010 17:03

Hej Mikkel

Hvad med en motorplint der flyder på en base, som så armen er monteret på? Brug små hoppebolde som afkobling, tre styk der lejres i koniske huller, evt. placeret højt i forhold til tyngdepunktet?

En af de helt store fordele ved det finske X er at det er vidunderligt at arbejde i. Østfinér flosser utroligt nemt! Men du kan jo starte med en spånplademodel. Sådan én man kan bakse med indtil resultatet er i top, så kan man jo altid lave en mk II i fede materialer og mega finish?

Jeg har iøvrigt et sæt minihorn færdige nu, så der nu er noget at lege med, hvis dine forstærkere er til 21 ohm :'( . Du er meget velkommen til at låne min stationære rundsav, overfræser og hvad jeg ellers lige har af tools.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf mcs_5 » tors 13. maj 2010 18:41

Der er ca. 30mm fra underkanten af pladetallerknen til monteringspladen på motoren, så motordelen skal være ret høj - med mindre bunden af motoren kan stikke igennem pladen nedenunder.

Jeg har fremstillet en lille skitse. Ydemålene er 42*33cm, den yderste cirkel er på 12", og den inderste er pladetallerknen. Ser målene nogenlunde rigtige ud, også til andre typer arme?

Jeg har placeret armen så punkt A lander oveni centertappen hvis jeg drejer om punkt B - er det korrekt forstået?

Jeg overvejer at finde en stump plade til en hurtig test-model...

Og Leif, 21 ohm er ikke noget problem - men hvordan er du landet på den sære værdi?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 13. maj 2010 20:06

Ja ok, man bliver ikke meget klogere over hos vinylengine... sikke noget rod :lol:

Æhh, jeg ved ikke hvad mit multimeter har haft gang i, jeg har lige målt igen, nydelige 4 ohm :lol: Desværre er enhederne ret forskellige, så jeg prøver at skaffe nogen der er ens og er ved at klynke min nød hos nogen af dem med meget på hylderne ;)
Boptilyoudrop

Indlægaf mcs_5 » lør 15. maj 2010 01:10

It's alive! Dogme 1 spiller (lavet med håndholdt værktøj)!

Hastigheden er ca. 39rpm, så den er perfekt til både LP'er og singler :Thumpsup:

Hastigheden kan justeres på små trimmere på motoren. Men de kan kun stilles nedefra - det har folkets egne ingeniører ikke lavet så smart...

Jeg troede motoren kørte konstant, men det gør den ikke. Rotoren får et spark ca. en gang i sekundet, og lidt tiere hvis man vælger 45 (eller hvad det nu er). Men når tallerknen kommer på kører den fint jævnt ser det ud til. Hvis man sætter den igang "manuelt", kører den også længe, så svinghjulseffekten er nok OK. Er der andre der har brugt det system? Motoren drives af 8 spoler der trækkes af 4 transistorer. Jeg har vedhæftet et diagram. B462G er hall-sensorer.

Et andet problem er armen med den ikke helt originale kontravægt. Jeg stillede nåletrykket til 2g, og der ville pickuppen ikke blive på pladen, men hoppede bare rundt. Så drejede jeg videre til ca. 2,5g, og der spiller den musik - men hvad nåletrykket i virkeligheden er aner jeg ikke. Hvor kan man få en nåletryksvægt der ikke koster en formue? Pickuppen er den fra min 600 kroners pladespiller...

Billeder imorgen eftermiddag/aften.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 15. maj 2010 11:06

Det er helt normalt at den opfører sig sådan, når den ikke har tallerknens inerti. Har set det før og var nær gået i panik :lol:
Boptilyoudrop

Indlægaf Sorenki » lør 15. maj 2010 12:41

jeg kan huske jeg oplevede det sammen med Louis på en PD-121 - den ville så hudt jeg visker ikke engang dreje rundt, men bare pendulere frem og tilbage med 90 grader...
problemet med den pladespiller var en ikke konstant hastighed - en slags wow, da den med pladetallerknen på fik et spark engang imellem... problemet fik vi aldrig løst. :(
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Louis » lør 15. maj 2010 12:55

santashooter skrev:jeg kan huske jeg oplevede det sammen med Louis på en PD-121 - den ville så hudt jeg visker ikke engang dreje rundt, men bare pendulere frem og tilbage med 90 grader...
problemet med den pladespiller var en ikke konstant hastighed - en slags wow, da den med pladetallerknen på fik et spark engang imellem... problemet fik vi aldrig løst. :(

Til gengæld solgte jeg de til en gammel Luxman tekniker - Så mo ikke den idag gør glæde et sted :thumbsup:

Men ja en skam vi ikke kunne løse det, vi prøvede ellers alt :?:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Edge » lør 15. maj 2010 12:57

Ebay, der er masser af "kineser" vægte til ingen penge. Har selv en jeg gav 40kr for og den er fin fin.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf mcs_5 » lør 15. maj 2010 19:51

Her er et billede:

Billede

Finishen er ikke eksisterende, men til min store forbavselse passede både arm og motor i de huller jeg havde skåret ud!

Pladen der er på er en af de meget få singler jeg har (den fulgte med noget andet) - jeg har aldrig kunnet se fidusen i at købe dyre singler... Jeg brugte den til at finde ud af at hastigheden var over 33 men under 45 ;)

Der står på diagrammet man skulle kunne måle 5 pulser pr. omgang, så det må give 2,78Hz - hvis multimeteret kan måle så lavt...

Plademåtten (der er klipset på tallerknen) er af noget mystisk hårdt plastik.

Men hensyn til wow og rummel, står der følgende i servicemanualen:

Gleichlaufschwankung: 0,1%
Rumpelgeräuschspannungsabstand: 63dB

Og ifølge hi-fi revyen '87 er 0,1% eller mindre og 63dB eller højere målt efter DIN normen fint, og TGL normen det er målt efter er sikkert en kopi af DIN normen...

"Rumpelgeräuschspannungsabstand" - tyskerne er nu gode til knudrede ord :cool1:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » søn 16. maj 2010 00:03

Edge skrev:Ebay, der er masser af "kineser" vægte til ingen penge. Har selv en jeg gav 40kr for og den er fin fin.

Hvor finder du nogen til 40 kr., eller rettere hvad søger du efter? Jeg søgte efter "tracking force", og kan kun finde nogen til 4-5 gange mere.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » søn 16. maj 2010 03:42

Så fik jeg den til at køre ca. 33-1/3rpm - det var dejligt :p

Men det er bøvlet at måle 2,78Hz... Min (æld)gamle HP tæller kan måle med en gate-tid på 10s. Og så kan den (selvfølgelig) kun vise resultatet med én decimal. Det er ikke helt præcist nok. 2,7Hz giver 32,4rpm og 2,8Hz giver 33,6rpm. Så prøvede jeg multimetret. Det laver åbenbart noget gennemsnitsberegning, så det kan vise flere decimaler selvom det kører med en gate-tid på 1s (der jo giver resultatet 2 eller 3). Men de beregninger er selvfølgelig ikke superpræcise, så tallet svinger lidt op og ned. Men jeg stillede trimmeren så tallet svingede omkring 2,78Hz. Og nu lyder Paul Simon ikke som en tegneseriefigur, så det er ret tæt på. Men hvordan bærer man sig af med at måle mere præcist? En testplade med en 1kHz tone ville jo være simpelt :)

Jeg sammenlignede også lige hastigheden uden plade, og med en middeltung plade på - samme hastighed. Og motoren går heller ikke i stå når jeg sætter pladebørsten på. Men motoren har ikke helt samme trækkraft som Technics-kopien.

Jeg startede, som jeg har skrevet, med at spille med den orange no-name pickup. Den spiller stadig ikke super godt. Men så fandt jeg en ægte oldsag. Den var med i Dynaco's annoncer sammen med Stereo 70 osv... Hvad kan det være for en?

En B&O til ½" montering! Den samme som blev leveret med Beogram 1000, bare med ½" beslag. Og den kan faktisk godt spille musik! Skal den ikke have et nåletryk på et par gram også?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 16. maj 2010 10:39

Der findes da garanteret stroboskiver til udprint på nettet, ellers skal jeg da lige scanne en ægte vintage B&O med max procentuel afvigelse til begge sider og sende den til dig :)

Se her: http://www.vinylengine.com/strobe-discs.shtml
Boptilyoudrop

Indlægaf Edge » søn 16. maj 2010 11:53

Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf thov » søn 16. maj 2010 16:51

Man kan også lave den selv - Her fræset i aluminium og med Unbrakro pinol'er som vippepunkter.
0,75g for enden, 1g ved første rille, 2g ved næste o.s.v.
Billede

En enklere udgave kan beregnes og tegnes på millimeterpapir, klippes ud og klæbes fast på en strimmel af et materiale med kendt massefylde.
Vippepunktet kan klares med en stump trekantet tandstikker.

'Opskriften' stod i et magasin for årtier siden, så hvordan jeg beregnede den, er indhyllet i glemslens mørke :oops:
thov

Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage