Indtil videre har jeg en arm og en motor + pladetallerken. Armen (med løs bagende) er allerede afbilledet her. Her er motoren:

Som det kan ses er konstruktionen fra '84, så den overholder tidsgrænsen

At mit eksemplar her vidst er fra '90 snakker vi ikke om... Motoren blev brugt i Ziphonas dyrere modeller (med radial eller tangentialarm).
Så mangler jeg bare noget tid at skrue delene fast på. Ziphonas konstruktioner minder (mekanisk) om mange af japanerne fra samme tid. En støbt plastikbund hvor motor, trafo, strømforsyning, arm og riaa var skruet fast. Den model kunne jeg jo delvist kopiere. En bundplade hvor motoren bliver skruet fast, og en topplade hvor armen sættes på. En "Rega" model, hvor både motor og arm bliver skruet på samme plade kunne jo også lade sig gøre. Men hvordan isolerer man bedst vibrationer fra motoren fra armen? Bundpladen på motoren skulle jo nok dæmpes lidt også.
Og hvad med materieler? Jeg har læst om finsk birkekryds mange gange, men da jeg var i Silvan i sidste weekend fandt jeg ud af, at det ikke er helt gratis. Hvad adskiller egentlig finsk birkekryds fra almindelig krydsfiner (ud over at det finske er flottere)? Nogle bruger også MDF, mens andre skriver at det slet ikke kan bruges. Og hvad med dæmpning? Nogle fylder plinten med blyhagl, og andre skriver at det ødelægger lyden. Jeg er forvirret på et højt plan

Jeg håber der er noget der gider hjælpe en nybegynder lidt

Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen