Dynavector Dv 6a

Analog når det bedst

Dynavector Dv 6a

Indlægaf Louis » fre 22. jul 2016 12:22

Jeg har mig sådan en fin forsølvede Step-up trafo. Den er oprindeligt lavet med en by-pass funktion så man nemt og hurtigt kan skifte til en mm pickup. Desværre er den blevet bypassed på min. Sikkert for at opnå bedre lydkvalitet, men jeg synes stadig det er lidt en skam. Jeg har ikke kunne finde noget diagram eller noget, så jeg ved ikke om det er noget man kan wire tilbage uden de store problemer?

Er der nogen der ved om det er muligt eller er det sværere end som så uden diagram?
Skal jeg måske bare beholde den sådan her? Det er jo alligevel forfærdeligt sjældent, at man laver sådan et skift?

TIl sidst, så er jeg faktisk ikke klar over om den er vintage? Jeg har ikke kunne noget årstal :?

Min er magen til den på billedet her ud over at der står Onlife Research og ikke Dynavector. Om der andre forskelle ved jeg ikke?

http://www.hifido.co.jp/KW/G0305/E/400- ... -97275-00/

Vh Louis
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Re: Dynavector Dv 6a

Indlægaf vinyl » fre 22. jul 2016 13:36

I dit sted ville jeg lade den være by passet, omskifteren er ikke noget at skrive hjem om i denne konstruktion, nok også derfor den tidligere ejer har fortaget ændringen.

DV6A var normalt også monteret med sølv kabel på output siden, en rigtig velspillende vintage enhed.
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf Highmass » fre 22. jul 2016 13:43

Hej Louis.
Onlife er firmaet bag Dynavector. De første Dynavector produkter hed faktisk Onlife. Da den danske import begyndte omkring 1974/1975 hed produkterne stadig Onlife, men de skiftede relativt hurtigt navn til Onlife/Dynavector, og siden blot Dynavector. Hvis din trafo har det originale kabel, bør det være et temmelig stift gråt kabel, som i bemærkelsesværdig høj grad ligner det første Audio Note QSSC (Japan naturligvis, og derfor Kondo). Jeg er overbevist om på, at Kondo og Onlife fik kablet fra samme underleverandør, og at det i øvrigt er identisk.
Jeg er rimeligt sikker på, at de to udgaver af trafoen er identiske, bortset fra, at Dynavector udgaven, tilsyneladende har et andet output kabel. Jeg har et par interne billeder af den Onlife jeg engang havde (Send pb med din mailadresse hvis du vil se dem), og de ligner den du har linket til rigtig meget. Jeg ved ikke om billederne er gode nok til at du kan se hvordan omskifteren skal wires, men helt ærligt, hvorfor overhovedet gøre det. Omskifteren gør helt sikkert ikke noget godt for lyden i mc stilling, og en omskifter og en meter ekstra kabel, vil heller ikke gøre noget godt for mm lyden, hvis man skulle have den slags småperverse lyster.
Vintage: Ja bestemt. Onlife udgaven er fra midten/slutningen af 70´erne, så selv med vores efter min mening helt urimelige 1985 grænse (Hvorfor er det ikke 25 år ligesom mange andre steder?), er du et godt stykke på den "rigtige" side af grænsen.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf Louis » fre 22. jul 2016 15:59

Tak for de gode svar - Det kunne bruges. Så Onlife var det tidlige Dynvector, spændende.
Jeg vil lade de switches være bypasset - Det var kun for originaliteten og tænkte at det måske var værd at overveje. Men det må være et klart plus at de bypass'et på lydsiden.

Jeg tror at den tidligere ejer har skiftet signalkablet - Det her er godt nok gråt, det har måske været hvidt. Men det er et Hitachi SMX-4E5 LC-OFC.

Her er et billede af min.

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf MDA » fre 22. jul 2016 21:51

Det var ellers smart, at man lige hurtigt kunne skifte fra MM og MC pickup, men skidt hvis det på bekostning af kvaliteten.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Louis » fre 22. jul 2016 21:59

MDA skrev:Det var ellers smart, at man lige hurtigt kunne skifte fra MM og MC pickup, men skidt hvis det på bekostning af kvaliteten.

Ja i princippet er det jo snart. Men jeg tror aldrig jeg har sat en mm på efter en MC? Men måske hvis man fx hørte 78'ere?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf vinyl » fre 22. jul 2016 22:40

Du vil forbedre lydkvaliteten ved at skifte det nuværende Hitachi kabel.
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf spuncut » lør 23. jul 2016 01:32

Ortofon T-20 har samme problem med "Bypass" omskifteren. LO-MC-pu'ernes lave spænding og lave impedans stiller særligt høje krav til kontakter og stikforbindelser. Et af mine yndlingsstik til formålet er Neutrik's RCA-stik:
rca neutrik.jpg

Fordi de har rigtigt godt fat. Desuden har de et trækaflastningssystem i stil med det der kendes fra deres jackstik.
http://www.thomann.de/gb/neutrik_nys373 ... tecker.htm
Husmandstesten på om der er ordentlig forbindelse til LO-MC-pu'en, er at rcastikket skal kunne drejes en omgang uden den mindste smule skrat. Testen skal foretages med den anden kanals stik udtaget.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Louis » lør 23. jul 2016 10:14

vinyl skrev:Du vil forbedre lydkvaliteten ved at skifte det nuværende Hitachi kabel.

Ja - det vil være næste "order of bussiness". Jeg har spillet på den i går - og synes faktisk den var rigtig vellydende. Klar og detaljeret sådan lige umiddelbart.

spuncut skrev:Ortofon T-20 har samme problem med "Bypass" omskifteren. LO-MC-pu'ernes lave spænding og lave impedans stiller særligt høje krav til kontakter og stikforbindelser. Et af mine yndlingsstik til formålet er Neutrik's RCA-stik:
rca neutrik.jpg

Fordi de har rigtigt godt fat. Desuden har de et trækaflastningssystem i stil med det der kendes fra deres jackstik.
http://www.thomann.de/gb/neutrik_nys373 ... tecker.htm
Husmandstesten på om der er ordentlig forbindelse til LO-MC-pu'en, er at rcastikket skal kunne drejes en omgang uden den mindste smule skrat. Testen skal foretages med den anden kanals stik udtaget.
MVH Henning

Det vil jeg tjekke op på når/hvis jeg bestemmer mig for at skifte kablet.
T-20 har jeg haft flere af og brugt af flere omgange, men jeg har sgu heller aldrig brugt den Bypass funktion ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf Highmass » lør 23. jul 2016 10:54

Louis skrev:Tak for de gode svar - Det kunne bruges. Så Onlife var det tidlige Dynvector, spændende.
Jeg vil lade de switches være bypasset - Det var kun for originaliteten og tænkte at det måske var værd at overveje. Men det må være et klart plus at de bypass'et på lydsiden.

Jeg tror at den tidligere ejer har skiftet signalkablet - Det her er godt nok gråt, det har måske været hvidt. Men det er et Hitachi SMX-4E5 LC-OFC.

Billede

Hej Louis.
Hitachi kablet er helt sikkert ikke det originale. Betegnelsen lc-ofc siger det hele. Den slags kabler kom frem omkring midten af firserne, altså ca. 10 år senere end trafoen. Det er faktisk ret almindeligt at Dynavector trafoerne har fået skiftet kabel. Om der er nogen som har "høstet" kablerne til andet formål (An/Kondo kablet er efter min mening bedre end resten af trafoen), eller om kablerne som er relativt skrøbelige bare har været defekte (Midterbenet på stikkene kan let roteres, hvilket oftest knækker lederen hvis man drejer stikkene i en bøsning) er jo så ikke til at sige.
Spucut´s drejetest er derfor en rigtig skidt ide, hvis man finder én med det originale kabel. Vinyl har med stor sandsynlighed ret i, at man kan finde bedre kabler end det monterede Hitachi, men omvendt kan man altså også ret let finde ringere kabler, så jeg ville ikke give udskiftning af det nuværende kabel høj prioritet, hvis det var min trafo.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf Louis » lør 23. jul 2016 11:10

Highmass skrev:
Louis skrev:Tak for de gode svar - Det kunne bruges. Så Onlife var det tidlige Dynvector, spændende.

Billede

Hej Louis.
Hitachi kablet er helt sikkert ikke det originale. Betegnelsen lc-ofc siger det hele. Den slags kabler kom frem omkring midten af firserne, altså ca. 10 år senere end trafoen. Det er faktisk ret almindeligt at Dynavector trafoerne har fået skiftet kabel. Om der er nogen som har "høstet" kablerne til andet formål (An/Kondo kablet er efter min mening bedre end resten af trafoen), eller om kablerne som er relativt skrøbelige bare har været defekte (Midterbenet på stikkene kan let roteres, hvilket oftest knækker lederen hvis man drejer stikkene i en bøsning) er jo så ikke til at sige.
Spucut´s drejetest er derfor en rigtig skidt ide, hvis man finder én med det originale kabel. Vinyl har med stor sandsynlighed ret i, at man kan finde bedre kabler end det monterede Hitachi, men omvendt kan man altså også ret let finde ringere kabler, så jeg ville ikke give udskiftning af det nuværende kabel høj prioritet, hvis det var min trafo.
Mvh. Lars.

Det ville sgu være nemmere hvis der bare var stik bagpå, i stedet for det indbyggede kabel. Jeg tror jeg lader kablet sidde i første omgang. Tak for de gode svar.
Nu kan jeg snart holde min egen lille stepup/headamp shoot-out mellem Signalmaster mct3000,Onlife/dynavector dv 6a, Carver McT og Denon Ha-500...
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Indlægaf spuncut » lør 23. jul 2016 16:23

Highmass skrev:... eller om kablerne som er relativt skrøbelige bare har været defekte (Midterbenet på stikkene kan let roteres, hvilket oftest knækker lederen hvis man drejer stikkene i en bøsning) er jo så ikke til at sige.
Spucut´s drejetest er derfor en rigtig skidt ide, hvis man finder én med det originale kabel....

Hvis det er kablet der er så eftertragtet ku' man jo montere et par ordentlige stik.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Tilbage til Grammofoner