Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf spuncut » tirs 13. sep 2016 20:58

Fredmarantz skrev:...
Edit: Arrrhhh - glemte jeg ikke lige Pink Floyd (Gilmour)- Stevie Ray V osv... dér........... :roll: :roll: :roll:

Vh
Freddy

... Steve Hacketts soloalbums(imho bedre end Genesis), Eric Johnson, Steve Vai, Joe Satriani, Jeff Beck, Gary Moore, Arlen Roth, Iron Maiden og mange mange flere.

Du får lige "Everyday" med Hackett-drengen, her mangler imho ingen Genesisfolk :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=H1Nypeuk_lM
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf bjerager » tirs 13. sep 2016 21:05

alfatron skrev:Alphaville lavede noget godt musik synes jeg, og ja du har ret mht musikstilen der tonede frem i 80erne, især fra 1985 og årene frem skete der ting og sager, personligt synes jeg at Alphaville skilte sig ud fra mange Europæiske grupper, de lød meget amerikansk i deres stil.

Dux maskinen er vel "den pæne udgave" af Philips´s maskiner efter min mening, jeg startede i øvrigt selv med en lille Dux 9123 som jeg fik fra min folkeskole, jeg har en mage til idag, N4407 kender jeg godt, men desværre ikke for det gode, det er en evig kamp at få dem til at køre bare nogenlunde idag, ikke afspille, men spole frem/tilbage, båndtæller må man glemme da plastiktandhjul på tællerværk med tiden bliver mere porøst end polsk letbeton.

men meget apropos N4407 så har sådan en maskine lige ageret "donor" for min Dux, da jeg havde en stående, værket var dødt, men der var et næsten "nyt" tonehoved, så der blev lige skiftet over og så var det blot at justere maskinen op efter det, både optage og afspillermæssigt, så nu kan den godt klare 2000 spilletimer igen ;)

Med tiden faldt selv Depeche Mode jo til patte og begyndte at bruge guitar - selv om Gore nu spillede guitar inden bandet for alvor slog an.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf spuncut » tirs 13. sep 2016 21:37

Vi ta'r lige en med Arlen "Master of the Telecaster" Roth:
https://www.youtube.com/watch?v=-5SHHI8u8mY
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf pqrannes » tirs 13. sep 2016 22:10

Nu snurrer en (vinyl-)plade, som jeg sådan set selv har været med til at udgive:

Billede

Dvs at jeg via crowdfunding har støttet udgivelsen - og især vinyljdgaven - før den så dagens lys.

Se bare her: https://www.kickstarter.com/projects/12 ... -tristesse

Er den fed? Ja, den er. Og jeg har ikke andet i klemme, end at pladen snurrer her nu. Nå, jo De efterladte spiller vist også her (i Riddersalen på Hald Hovedgaard) en gang i oktober.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf B&O Vintage » ons 14. sep 2016 22:17

En Chris Rea, som jeg havde lagt ud på discogs. En bed på men betalte ikke. Så jeg lagde ham på Pioneeren. Første numrer er yderst knoplish men mindst lige så godt. Hele pladen er rasende god. Hell it's FABULOUS. The Road To Hell. 1989.
IMG_20160914_204148-1600x900.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Miles Davis Quintet - Ascenseur Pour l'Echafaud

Indlægaf Captain Phoenix » fre 16. sep 2016 20:33

For knap 1,5 år siden skrev jeg nedenstående indlæg.
Nu er albummet - som ingen Miles Davis-fan bør mangle - åbenbart blevet genudgivet på 10" vinyl (et lækkert format, synes jeg - næsten frækt...).

Ascenseur2016.jpg

Den kan bl.a. bestilles hos Jazzmessengers, der tidl. har leveret til flere herind.
http://www.jazzmessengers.com/en/72538/ ... t-180-gram

Mit mono-tryk fra Japan skal dog ikke have selskab denne gang - men kommer på pladetallerkenen i anledning af genudgivelsen.

Captain Phoenix skrev:Tidligt hjemme fra job i dag - og dér lå den: LP'en jeg "næsten" havde glemt jeg havde købt på Discogs.
Eller for at være ærligt - jeg havde helt glemt det...

Den var kommet med billigste rejseform fra Japan, så der var gået 3-4 uger med dét.
Men det er lige meget, for nu er den her i en japansk presning (og dét kan de altså finde ud af, japanerne) med OBI, indlæg på uforståeligt japansk osv. Og i Near Mint-stand, som sælgeren havde lovet.

Det er denne her:

Jeg anede faktisk ikke den eksisterede, men faldt over den under uspecificeret net-surfing.

Optaget i Paris i 1957 på én dag (4. december) som musik til filmen, hvis titel den bærer ("Elevator til skafottet"). Filmen (en thriller) kender jeg ikke - men musikken fungerer 100 % på egne præmisser.

Musikerne er hovedsaglig franske og må være nogen Miles Davis samlede til lejligheden.
Han skrev nogle få sekvenser på sit hotelværelse og troppede op i studiet, hvor musikerne fik nogle få instruktioner, filmens plot - og så nogle få af filmens sekvenser (Davis havde set hele filmen tidligere).
Resten er improviseret ud fra dette - og det er rigtig, rigtig godt.

Og minder "kompositions-"/indspilnings-metoden om noget?
Noget stort?

Ja da - og Miles Davis-afficionadoerne har allerede spottet det:
Det var cirka den måde mesterværket Kind of Blue blev til på. Nogle få musikalske skitser, minimal instruktion - og improvisationer for resten.
Men Kind of Blue er indspillet i marts-april 1959 - altså næste halvandet år senere end denne. Så "Ascenseur..." er en forløber for "Kind of..." og det har givet været med i tilblivelsen af den sidste, at Davis havde prøvet indspilningsmåden af før.

Der er (navnlig når man kender tilblivelsen) faktisk en del Kind of Blue over denne LP.
Og det vil sige at den er rigtig, rigtig god!!! Ikke på "Kind of..."-niveau, selvfølgelig (intet er dét), men en spændende "Kind of Kind of Blue".

I Valby står solen lavt ind af vinduet, "Ascenseur Pour l'Echafaud" snurrer på pladespilleren - og i stolen foran stereoanlægget sidder en mand og smiler bredt. Det er mig!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Captain Phoenix » søn 18. sep 2016 20:01

Man kan sgu' blive så glad, selv her sidst på søndagen:

Mens fruen og tømmermands-ramt datter (på rekreationsophold her hos de gamle) ordner solist-strømper og jeg roder rundt i vinyl-stakkene, så dukker en gammel Deep Purple-sang pludselig frem i baghovedet.

Aner ikke hvorfor, men det var "Burn" fra albummet af samme navn.
Så hen i reolen og finde den frem - og den snurrer nu:

DeepPurpleBurn.jpg

Udgaven her er fra 1974 og jeg har haft den lige siden. Jeg må have været særlig glad for den, for jeg kan se at inner-sleevet er stemplet med navn/adresse/telefon fra min allerførste egen lejlighed. Jeg var temmelig stolt af det stempel - og sammen med Purple er det med til at sende mig næsten 40 år tilbage...

Det var i 1978 og jeg var 19 år: En lille to-værelses uden bad og med sådan et WC, hvor man skulle bakke ind - men den var min egen og derfor et "slot" i mine øjne. Den lå på Nørrebro (grænsende til NordVest) og det var dengang før Byggeren blev ryddet og inden der kom caféer til bydelen (der var kun "brune bodegaer" - Sommersko åbnede 2 år før i City og Café Dan Turell kom i 1977), fastnet-telefonen havde 6 cifre osv...

Nå - musikken:
Solid, energisk rock med en knald-effektiv og velfungerende rytme-gruppe som baggrund (erfarne Ian Paice bag trommerne driver bandet frem). Mesterligt guitar-arbejde af Ritchie Blackmore, der helt fortjent indtager en plads i top-50 over bedste guitarister ever.

Det er hverken den første, den anden eller den bedste konstellation af Deep Purple, der spiller her.
F.eks. havde sangere Ian Gillan sammen med Roger Glover (bas) netop forladt bandet - og den version af Purple, der frembragte det FREMRAGENDE live-album "Made in Japan" var fortid.
Men den ny forsanger - David Coverdale - gør det godt (han blev senere frontfigur i Whitesnake) og de resterende er så godt (sammen)spillende, at det holder et fint niveau.

Se så bliver man jo glad over både musik, minder - og som et ekstra plus: Både vinyl og pladecover står fuldstændig "mint" selv efter de +40 år, 8 flytninger og 2 kollektiver, "Burn" har rejst sammen med mig på vejen til dagens snurren på pladespilleren.
Fedt (som man sagde dengang...) :p
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf his067 » søn 18. sep 2016 20:08

Boede du også i Ahornsgade-kvarteret? Jeg synes jeg genkender beskrivelsen af min egen baggårdslejlighed....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Captain Phoenix » søn 18. sep 2016 20:13

Nej, Frederik. Min lå i den lille gade Hyltebro (v. Nørrebro Station) - adressen kan skimtes på fotoet.
Men ja - sådan var de to-værelses dengang (inden byfornyelse osv.) - til gengæld var den til at betale.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf his067 » søn 18. sep 2016 20:27

For mange år siden arbejdede min mor på en arkitekturhistorie for København og en af de mere interessante dele af den var at i 1870erne besluttede borgerrepresentationen at indføre en skattefritagelse for lejligheder inder et vidst kvadratmeterareal (jeg tror det var 21 kvadratmeter) fordi 'arbejderklassen' havde en overvældende tradition for at have en ugift logerende i det ene soveværelse i de større-end-21 kvadratmeter lejligheder som blev bygget. Den slags kunne man jo ikke have fordi det opmuntreede umoralsk opførsel og det som i vore dage her i Storbritannien kaldes 'teenage pregnancy'. Så derfor fik København alle de små slumlejligheder på Nørrebro (som netop på den tid var det store nybyggerområde)...og nørrebro station var jo ikke såååh langt fra Ahornsgade.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf pqrannes » tirs 20. sep 2016 20:24

Her snurrer det første af dagens 10 fine vinylfund:

Billede
[Jazz at the pawnshop - atr-versionen}

Jeg har dette fine og legendarisk indspillede album på flere versioner på CD, men har aldrig set eller hørt det i vinyludgaven. Men så stod det lige der i genbrugsbutik ikke lange herfra, en genbrugsbutik, som jeg faktisk ikke kendte til og derfor aldrig havde besøgt. Den og ni andre spændende plader snuppede jeg, og nu er jeg en glad mand.

Det er altså sjovt og spændende og godt at genhøre albummet i denne fine vinyludgave via en friskmonteret Ortonfon MC15 pu, Fisher X-100 og de store Jealvox-horn.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Elway » tors 22. sep 2016 21:15

Så gik jeg lidt i det syrede hjørne.. en af de få "spoken word" ting (udover Jørgen Leth) som jeg gider høre.

Billede
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf pqrannes » tirs 27. sep 2016 21:02

Se snurrer denne:

Billede

Jeg købte den på vinyl i Beograd i sommeren '83, da jeg blaffede til Grækenland og tilbage igen med min daværende kæreste. Hun kunne også lide Pink Floyd - vores ungdommelige forhold startede nærmest henover "The Wall" i Imperiale Bio i København - og købte også en, hvilket bekymrede mig en del; et halvt år senere var det forhold ovre, og vi havde hver sin plade. Så det var vel godt nok.

Jeg har stadig min, et jugoslavisk tryk i tvivlsom kvalitet, som jeg dog har hørt en del; nu er det et hollandsk tryk der snurrer, og det er ganske godt på de store Jealvox horn (nu med to virksomme Isophon diskant-horn i hver siden - tak Aqrannes med gode ører og tak til Jussi som for længe siden hentede 4 ekstra Isophon diskant-horn til mig et sted i Allerød) og 1960ish X-100 The Fisher forstærkeren.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 27. sep 2016 23:18

pqrannes skrev:Hun kunne også lide Pink Floyd - vores ungdommelige forhold startede nærmest henover "The Wall" i Imperiale Bio i København - og købte også en, hvilket bekymrede mig en del; et halvt år senere var det forhold ovre, og vi havde hver sin plade. Så det var vel godt nok.

Herlig - om end lidt bitter-sød - historie.
Jeg måtte jo lige finde The Final Cut frem, så den snurrer her nu.

Tror det må være første gang siden jeg købte den (også i 1983) - og det slå mig, at jeg faktisk ikke bryder mig meget om den (ikke for at disse dit opslag eller noget, Peter :p ).
The Final Cut blev også mit "cut" til Pink Floyd - har ikke fulgt/købt dem siden.

Nu jeg er i gang - og her gør jeg mig sikkert upopulær hos en del - så bryder jeg meig faktisk heller ikke meget om The Wall...
Det bliver for "villet", for programmatisk, for forkyndende. Teksterne vil for meget - og musikken bliver bare baggrundstæppet for dette.

Jeg finder de tidigere Pink Floyd langt mere musikalsk spændende - frem til og med Animals (fra 1977) er det i langt højere grad musikken, der skal gås på opdagelse i. Den er mere snørklet, søgende - og det meste holder endnu.
Nå - ikke mere øfferi fra gammelsmølf her :Gammel:
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf spuncut » ons 28. sep 2016 01:05

Langt hen af vejen er jeg enig, dog syn's jeg at "A Momentary Lapse of Reason" og "The Division Bell" godt kan gå for "rigtige" PF-albums og at de "holder" bedre end "The Wall", for slet ikke at tale om den nævnte "The Final Cut", som jeg ikke er den store fan af. Jeg har sådan en fornemmelse når jeg hører "The Final Cut" som om at der lægges op til det helt store.... men der sker ikke rigtigt noget.... Den kommer lissom aldrig rigtigt i gear.
MVH Henning
Brugeravatar
spuncut

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken