axialpærer i danmark til gammel technichs effktblok

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

axialpærer i danmark til gammel technichs effktblok

Indlægaf kenneth » fre 25. nov 2016 14:34

hejsa

jeg vil nu gerne have lidt lys i mine gamle SEa 1000M2 effekt forstærkere, men har svært ved at finde nye pærer.

jeg har lært at pærene jeg mangler hedder: xamr131

jeg har fundet en substitut i englang, som ikke synes at kunne få til at sende til mig.

http://uk.rs-online.com/web/p/filament- ... s/0105196/

på siden står alle data man måtte behøve.

nogen som kan hjælpe mig videre
kenneth

Lokalitet: jyderup

Re: axialpærer i danmark til gammel technichs effktblok

Indlægaf MaxJ » fre 25. nov 2016 15:24

De er ikke helt samme styrke så jeg ved ikke om de kan bruges.

http://www.vintage-electronics.net/lamps.aspx
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Flyng » fre 25. nov 2016 16:19

https://elektronik-lavpris.dk/c5995/bel ... =3a&page=1

De har lidt forskellige, der måske kan bruges.

Mvh Jacob
Flyng

Lokalitet: 4140

Indlægaf tctla » fre 25. nov 2016 16:38

De kan også købes på RS-Components danske hjemmeside, og der har jeg en konto.
Selvom pærerne ikke koster det store, så har de et heftigt forsendelses-gebyr, man bliver hårdt ramt af, når man 'kun' skal have en håndfuld pærer.
Alligevel, hvis du ikke finder en anden løsning, kan du kontakte mig, og jeg finder ud af præcis, hvor meget x-antal pærer vil koste, når de ligger i din postkasse.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf kenneth » fre 25. nov 2016 16:47

de fra lavpris elektronik er ikke helt i øjet set i forhold til specs..og så kommer jeg til at skifte dem alle.....hmmm

så er spørgsmålet om man skal skifte dem alle eller bare de som er sprunget og købe hos de danske rs-online....der er 2 blokke som begge mangler lys i den ene side.
så egentligt burde man val købe 20 stk, men det er sgu noget af en udgift synes jeg.

takker for foreløbig input
kenneth

Indlægaf tctla » fre 25. nov 2016 16:55

Jeg tog lige et check på RS.
Det er nogle gange en RIGTIG god ide, for de ansætter ikke lutter fagfolk med 'lys i pæren', meget a-pro-pos !!

Hvis du læser pærens data på web-siden opgives den til 5/8V-100mA, og det lyder egentlig meget fornuftigt som en erstatning for den originale pære.
MEN... hvis du downloader PDF specifikations-filen over pæren fra RS, specificeres pæren til 10/15V-100mA.
Nu er det så enhvers gæt, hvad der er rigtigt.
Jeg HAR givet RS et klap bag i, men der kan erfaringsmæssigt godt gå en rum tid, inden de finder en medarbejder med omtalte 'lys-i-pæren' og får siden opdateret.
tctla

Indlægaf kj2005 » lør 26. nov 2016 20:45

kenneth skrev:hejsa

jeg vil nu gerne have lidt lys i mine gamle SEa 1000M2 effekt forstærkere, men har svært ved at finde nye pærer.

jeg har lært at pærene jeg mangler hedder: xamr131

jeg har fundet en substitut i englang, som ikke synes at kunne få til at sende til mig.

http://uk.rs-online.com/web/p/filament- ... s/0105196/

på siden står alle data man måtte behøve.

nogen som kan hjælpe mig videre

..et kig på trådende pærer...EL-supply http://el-supply.dk/v-242/oevrige
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf his067 » lør 26. nov 2016 21:13

Jeg kan købe dem og sende dem i en Prøvekuvert hvis du ikke kan få dem i DK
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf kenneth » lør 26. nov 2016 22:32

elsupply har dem, men desværre kun i 12V, jeg ved ikke hvor meget set ses. det med at sende dem i en prøvekuvert kunne være en mulighed.
jeg prøver på mandag at køre forbi JEC radio værksted i slagelse for at se om de har noget liggende
kenneth

Indlægaf kenneth » fre 2. dec 2016 17:29

nå jeg blev klogere....jeg kunne finde pærer på det rigtige antal volt men ikke ampere så de sprang....så tilfældigt fandt jeg i min kasse med nyt elektronik i af forskellig slags en berner kasse, men nogle pærer som jeg for laaang tid siden har købt til nogle kontakter i en bil...

12V 1,2W jeg prøvede dem og de virker fint og det ser godt ud samlet.

så ville jeg sætte et nyt batteri i min kontrolforstærker som kan køre i batteri drift, MEN lade relæet klikker så snart jeg sætter batteriet til.
originalt er det 9.6V 800 mAh Ni CD, jeg har købt 9,6V 1100mAh Ni Mh

er der nogen der kan forklare den for jeg forstår det ikke

kontrollen er en Technics SU-C1000
kenneth

Indlægaf MaxJ » fre 2. dec 2016 17:40

Pærerne springer ikke fordi ampere tallet er forkert, det giver bare et kraftigere/svagere lys, spændingen må også have været forkert.
Umiddelbart burde dit lade kredsløb virke, det kan dog være den slår fra fordi det nye batteri sluger flere ampere i lade strøm så relæet slår fra.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Tonni » fre 2. dec 2016 18:19

Der findes også ladekredsløb til NiCd der ikke er alt for gode venner med NiMH. Eksempelvis DeltaV ladere af ældre dato.
Om det er det ene eller andet, det skal jeg ikke lade mig klog på... Måske der kunne findes et diagram?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf kenneth » fre 2. dec 2016 18:48

med pærene, så kan det være de har givet mig noget andet end de troede i butikken jeg var i, for de sprang øjeblikkeligt...
Nå men der fandt jeg heldigvis en løsning.
med batteriet så kan det være det trækker for meget strøm, jeg har bestilt et andet i dag som er identisk, det bliver lavet på bestilling i tyskland og skulle svare til computeren.
angående diagram så har jeg servicemanual på enheden og her er et online link
http://archive.espec.ws/files/Technics%20SU-C1000.pdf
kenneth

Indlægaf tctla » fre 2. dec 2016 22:23

kenneth skrev:nå jeg blev klogere....jeg kunne finde pærer på det rigtige antal volt men ikke ampere så de sprang....så tilfældigt fandt jeg i min kasse med nyt elektronik i af forskellig slags en berner kasse, men nogle pærer som jeg for laaang tid siden har købt til nogle kontakter i en bil...

12V 1,2W jeg prøvede dem og de virker fint og det ser godt ud samlet.

På mit diagram over SE-A1000 (Både M2 & ikke-M2) er der vist (pr. instrument) 5 pærer i serie, drevet af en 38,2V-AC transformer-vikling.
Det giver en driftspænding til hver pære på 7,64V. Antagelig har der været anvendt 8V pærer, energiforbrug (Watt) ukendt.
Dine 12V/1.2Watt pærer repræsenterer en ohmsk belastning, under normal 12V drift, på 120 Ohm.
Nu får de kun 7,64V pr. stk, så den ohmske modstand er en del lavere, da pæren ikke bliver normal varm.
Vi kan jo gætte på 100 Ohm pr. lampe.
5 lamper i serie a 100 Ohm = 500 Ohm forbundet til 38,2V giver en total-effekt på lige under 3Watt pr. Instrument i front-panelet.
Watt = (38.2x38.2)/500 eller omkring 0,6Watt pr. lampe
Det lyder fint i mine øren, især hvis du finder lysintensiteten normal.
Pærerne kører trods alt med underspænding men holder sikkert i meget, meget lang tid.

Hvis de oprindelige pærer hver var på 8V/100mA, og det er nok ikke en helt urimelig antagelse, ville de have forbrugt ialt 4Watt pr. instrument.
Derfor er din løsning nogenlunde i samme boldgade, og antagelig ikke een, der vil overbelaste lysnet-trafoen eller smelte instrumenternes plast-front pga. varme-stråling fra pærerne.
tctla

Indlægaf kenneth » lør 3. dec 2016 10:18

du er god til ar regne "den ud"

Hvad jeg har fundet frem til er at de standart skulle være 7,5v og 110mA, men rart at høre fra en der ved hvad han snakker om at jeg ikke har gjort det helt skævt. ;0)
kenneth

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr