Current adjustment Sansui AU-9500

Alt om GDS

Current adjustment Sansui AU-9500

Indlægaf pqrannes » tors 11. aug 2011 21:39

Inspireret af al den Sansui AU-snak her på forum, kom den mægtige og næsten 24 kg. tunge Sansui AU-9500 i går ned af hylden.

Den blev også sluttet til men udviste straks forrige tiders drillesyge. Der var for meget DC på den ene udgang og højttalerrelæet klikkede aldrig til.

Jeg rensede det knibske potmeter, men lige meget hjalp det. Snart det pågældende board var sat i, ingen "klik" fra relæet. Når jeg byttede boardet rundt til den anden side fulgte fejlen med.

I dag kiggede August (aqrannes) og jeg nærmere på det, og det viste sig faktisk lederen fra den drejelig del havde en brudt bane. Det var til at lave med en lille bitte klat loddetin og nu spiller det dejlige apparat mægtigt på mine Tandberg Studiemonitors - en kombination jeg godt kan anbefale. Fed og lækker, nærmeste røragtig (en kliche, ja, men hvilken!) og med masser af overskud.

Nuvel, med DC stillet på begge udgange fik jeg også lyst til at dreje og stille på forstærkeren udgangs(?) bias.

I instruksen står dette:

adjustmentsau-9500.png

Såvidt jeg kan se er Sansui-folkene i øvrigt kommet til at skrive "OFF" i stedet for "ON" i "step 3".

Altså hhv. F002 og F004 - det er sikringer i hver sin kanal - skal ud og der skal måles, hvor sikringen sad. Men hvordan gør man det?

Er det rigtigt forstået (ikke fra instruksen, men fra internettet), at der skal måles mellem bunden i sikringshuset og den ledende "krave"? I bekræftende fald, hvordan gør man nemmest det uden at komme til at kortslutte med proberne på multimeteret?

På forhånd tak og sådan.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Current adjustment Sansui AU-9500

Indlægaf KlausM » tors 11. aug 2011 23:01

pqrannes skrev:
Såvidt jeg kan se er Sansui-folkene i øvrigt kommet til at skrive "OFF" i stedet for "ON" i "step 3".

Er det rigtigt forstået (ikke fra instruksen, men fra internettet), at der skal måles mellem bunden i sikringshuset og den ledende "krave"? I bekræftende fald, hvordan gør man nemmest det uden at komme til at kortslutte med proberne på multimeteret?

Næh det er vist da rigtig nok med "OFF" i step 3, eller det må være lige meget, da bias kan/skal stilles uden belastning på højttalerudgangen, står der i instruksen?

Og til bias måling skal du bruge nogle isolerede "tangnæb" der kan sidde fast af sig selv:

Billede

Husk at slukke forstærkeren inden du tager sikringer ud!!!

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf pqrannes » tors 11. aug 2011 23:19

KlausM skrev:Næh det er vist da rigtig nok med "OFF" i step 3, eller det må være lige meget, da bias kan/skal stilles uden belastning på højttalerudgangen, står der i instruksen?

Det må så betyde. at forstærkeren ikke skal være tændt på noget tidspunkt, da "off" på den kombinerede power/højttalervælger slukker forstærkeren. Det kan da ikke passe.

KlausM skrev:Og til bias måling skal du bruge nogle isolerede "tangnæb" der kan sidde fast af sig selv:

Billede

Husk at slukke forstærkeren inden du tager sikringer ud!!

Sådan nogle har jeg liggende et sted. Hvor sætter du dem fast?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf KlausM » fre 12. aug 2011 06:11

pqrannes skrev:Det må så betyde. at forstærkeren ikke skal være tændt på noget tidspunkt, da "off" på den kombinerede power/højttalervælger slukker forstærkeren. Det kan da ikke passe.

Aah det er jo en anden sag, så må det være en fejl. Det undrede mig også at der ikke stod at man skulle slukke og tænde forstærkeren.

pqrannes skrev:

Kan du ikke komme til at sætte dem på tilledningerne til sikringsholderne?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf pqrannes » søn 14. aug 2011 17:59

KlausM skrev:
pqrannes skrev:

Kan du ikke komme til at sætte dem på tilledningerne til sikringsholderne?

Mvh Klaus

Jo, da jeg fik et bagpanel af var der fin adgang til bagsiden af sikringsholderne.

Jeg fandt ikke de viste tangnæb, men klarer mig (forsigtigt) med krokodillenæb.

Og i den forbindelse melder et spørgsmål sig (og undskyld, hvis jeg er dum):

Viser mit multimeter 33 mA her?

multimeter.jpg

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf snod » søn 14. aug 2011 18:23

Ja, der vises 33mA
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 18:27

Jeps - Peter, den viser 33mA, men sætter du ikke følsomheden på "200m", hvis du regner med at måle i det område?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf pqrannes » søn 14. aug 2011 18:34

Fredmarantz skrev:Jeps - Peter, den viser 33mA, men sætter du ikke følsomheden på "200m", hvis du regner med at måle i det område?

Tak, Freddy.

Jo, det er logisk at sætte den til "200m", men da viser den "03.3" hvilket forvirrer mig. Bl.a. derfor spurgte jeg.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 19:27

Ja- forvirringen kan jeg godt forstå - men alt i alt, så har du fat i de 33mA. Hvorfor hulen skal sådan noget altid være så forbistret ugennemskueligt :-X

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » søn 14. aug 2011 19:34

Fredmarantz skrev:Ja- forvirringen kan jeg godt forstå - men alt i alt, så har du fat i de 33mA. Hvorfor hulen skal sådan noget altid være så forbistret ugennemskueligt :-X

Vh
Freddy

Ja, nu står DC'en på ca. 35 mA (manualen siger 30-40 mA), og jeg kan samle AU-9500eren igen.

I øvrigt blev den drejet noget mindre ned fra manualens "fully counterclockwise" for at når de ca. 35 mA end den stod før (jeg har aldrig stillet på den før): måske er det snart tid at gå de to boards igennem?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 19:40

DC-balancen skal måles i mV og ikke mA.

Hvis du kan drive den ned til 0mV i stedet for de 35mV, så vil det alt andet lige være klart det bedste. Servicemanualerne angiver blot tolerencen, som i dette tilfælde så er 0V (plus/minus 35mV)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 19:47

læs evt.:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=5634

Echowars har som regel fat i "den lange ende" :)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » søn 14. aug 2011 20:01

Fredmarantz skrev:DC-balancen skal måles i mV og ikke mA.

Hvis du kan drive den ned til 0mV i stedet for de 35mV, så vil det alt andet lige være klart det bedste. Servicemanualerne angiver blot tolerencen, som i dette tilfælde så er 0V (plus/minus 35mV)

Tak. Det var slet ikke DC jeg mente der, men Current adjustment (bias). Og den måles da, jf. ovenstående klip fra service-manualen, i mA, og skal sættes til 30-40 mA, ikke sandt?

PQR

PS: DC'en er stillet tæt på nul, i dette tilfælde 5-10 mV i begge sider.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 20:21

Vedr BIAS (strøm) - måles i A (mA :)

Og "jo", som det er beskrevet i det ovenstående uddrag af servicemanualen, så skal det være på 30-40mA, målt på de anførte målepunkter. (man skal dog ikke være blind for, at der kan optræde en fejl - selv i en servicemanual) - det har jeg opdaget op til flere gange i Marantz-manualerne :shock:

Hvis du, ved at stille BIAS-strømmen på de 30-40 mA oplever at køleprofilerne bliver umanérligt varme ved tomgang i en ½-times tid, så kan du roligt stille bias ned. Transistorerne skal nok have nok at arbejde med alligevel. Mange af mine Marantz'er står v. en tomgang på 10-12mA og der er ingen driftmæssige eller lydmæssige forstyrrelserr, men blot en lidt køligere forstærker, hvilket må være sundt på sigt (jeg tænker på, at komponenter - ikke mindst elko'er's liv er afhængigt af bl.a.temperaturen i deres nærmiljø).

PS: DC-balancen ser rigtig fin ud :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » søn 14. aug 2011 21:34

Tak, igen. Freddy.

Jeg lader den i første omgang stå med en bias på ca. 35 mA. Så må vi se, hvor varm den bliver.

I øvrigt virker det som om, at den højere "bias" har taget noget at det "bamsede" ud af lyden. Det er i så fald ok, men er det også sandsynligt?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage