Spændende fejl på den Akai AM-2450
Som jeg kunne høre da jeg hentede den, var lyden/musikken tydeligt overlejret med noget der lød som 50/100 Hz brum, som var til stede uanset indgangsvælger, volume, balance, osv. Et Oscilloscope blev tilsluttet og man kunne ane de 50 Hz mange steder i forstærkeren. Hvad der var værre, var at de 50 Hz var overlejret af noget højfrekvent selvsving.
Som scope målingerne herunder viser, så ligger dette selvsving på over 22,8 MHz. Det er jo selvfølgelig ikke noget man kan høre, men det er den slags problemer der potentielt kan tage livet af en effektforstærker, da den bliver varm. Uden at tilføre noget signal til en indgang og uden højttalere tilsluttet, kunne man i løbet af få minutter mærke at kølepladen begyndte at blive varm.
Selvsving - PA Input.jpg
Selvsving - PA Output 50 Hz.jpg
RIAA, forforstærker og den første del af effektforstærkeren forsynes af en reguleret +/- forsyning og da lytterne her så lidt trætte ud, tænkte jeg det var et godt sted at starte. Så 6 lytter blev skiftet i denne +/- forsyning og det løste problemet

Den ene lyt havde ret dårligt ESR, de øvrige målte nogenlunde OK.
Så nu er den helt tavs uden input signal, den bliver ikke længere varm og den er ret vellydende her i værkstedet.
Jeg overvejer lige om jeg skal skifte de øvrige lytter på effektforstærker og protection printet. Desuden har den også 2 af de problematiske dobbelt-transistorer 2SA979, som bla.a. har voldt problemer i min Akai AM-2650. De bliver nok bare skiftet præventivt. Og så skal RIAA forstærker printet renses for noget fedtet stads.
Men alt i alt en pæn og velspillende forstærker fra slut 70'erne på 2 x 45 Watt.